tisdag 27 september 2022

Filmvisning av Bränn alla mina brev!




Jag har varit och sett Bränn alla mina brev på bio och nu när det är över är jag helt uttömd på känslor. Filmatiseringen var väldigt vacker, både kostymerna, iscensättningen och dialogerna var fint uppdukat. Om det var något som jag tyckte extra mycket om, var det skådespelarna som utfört ett fantastiskt arbete med att gestalta karaktärerna från boken. Jag tycker Bill Skarsgård lyckades verkligen med att gestalta Sven Stolpe och hans mörka drag. Det kan inte har varit lätt i första taget. Även Sverris Gudnason lyckats skapa en naturlig och trovärdig gestaltning av författaren som jag tyckte väldigt mycket om. 

Det fanns vissa delar som jag fortfarande går och tänker på som kunnat gjorts annorlunda. Det är framförallt tiden som spenderades på nutiden. Filmatiseringen fokuserade alldeles för mycket tid på nuet och det drog bort en stor del av tjusningen. Jag hade velat föras tillbaka till 1932-talet redan från början för att få en större filmisk känsla. Jag hade även önskat att romantiken tog större grepp om mig som tittare. Det saknades kraft och gnista i de mest nervkittlande scenerna och det till och med föll platt när inte musiken fanns med och stöttade upp intensiteten. Skulle jag säga att filmen blev bättre än boken? Nej, jag blev något besviken på filmatiseringen när det fanns potential att lyckas med en starkare historia, speciellt när Alex Schulman skrev tydligt och filmiskt i sin bok Bränn alla mina brev. 

Vad tyckte du om filmen?

Betyg: ★★★☆☆

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar