tisdag 27 september 2022

Bränn alla mina brev av Alex Schulman




Bränn alla mina brev av Alex Schulman gavs ut först 2018 och har fått en stor spridning. Det var efter att författaren själv hade hittat gamla brev om sin mormor som fick han att sätta ner och skriva den dolda kärlekshistorien. Idag har boken filmatiserats och är upp på biograferna. Premiär fick filmen den 23 September detta år. 

Författaren kan tacka de som valde att släppa boken i filmomslaget, då det var en av anledningarna som fick mig att plocka upp boken i bokhandeln. Ingen kan ju tacka nej att ha Bill Skarsgård och Gustav Lindh i bokhyllan. 

Jag tog mig hem efter att ha köpt boken och började läsa direkt. Alex Sculman har lyckats skriva med en filmisk känsla som jag uppskattade enormt. Det fick mig att luta mig djupare ner i soffan och låta sidorna själv visa mig vad den har att ge. Boken var lättläst, underhållande och hjärtskärande på samma gång. Det var en stor kontrast mellan kärlek, sorg och förtvivlan. Under min läsning kunde jag inte sluta läsa, då jag var fast i Karins skor och hennes liv under 1932-talet. Författaren har framfört en historia som bottnar i en kärlekshistoria som är fylld med mörka ämnen och det blir svårt att lämna denna bok utan att fått uppleva staka känslor. 

Man får följa Alex Schulmans mormor Karin under sommaren 1932 som blev en sommar som väder upp och ner på hennes värld. I bilden finns hennes man Sven Stolpe som håller hårt i Karin och Olof Lagercrantz som öppnar nya vyer för Karin. Det blir en farlig tillvaro på Sigtuna Stiftelsen som de alla är bosatta och snart hinner tiden ikapp och Alex Schulman förstår vad hans ilska kommer ifrån. 

Jag kan inget annat än att säga att jag läste ut boken under någon dag och jag både älskade den och hatade den på en och samma gång. Om det är något jag älskar så är det att ta mig tillbaka i tiden och uppleva en annan tid. Kanske var kärlen annorlunda då? Vackrare, mer passionerad? I Bränn alla mina brev lyftes kärleken som en soluppgång, sakta och starkare för varje sida. Orden är noga valda och kapitlen välstrukturerade, med den vackra sidan, dyker även den mörka sidan upp som en skugga och river ner alla färger i berättelsen. Det skär i hjärtat när Karins liv inte blir som jag hade hoppats på och det är en del som fick mig att bli väldigt berörd av berättelsen. Det är genom den starka känsla som lämnar mig gråtmild som jag ger denna bok toppbetyg. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Bränn alla mina brev
Författare: Alex Schulman
Förlag: Bookmark 
Sidor: 275
Språk: Svenska
Rec: Nej



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar