tisdag 15 mars 2022

The Infernal Devices: Clockwork Angel av Cassandra Clare




I sin hand håller Tessa Gray ett brev som hon fått av sin bror. I brevet står det att han väntar på henne i London. När Tessa packar väskan och lämnar New York bakom sig, kliver hon i hamn i det viktorianska London utan en skymt av sin bror. Varför är hennes bror försvunnen och vem är Will Harondale som plötsligt dyker upp?

The Infernal Devices: Clockwork Angel är den första boken i en trilogi skriven av Cassandra Clare. Serien är en så kallade avstickare från The Mortal Instruments serien som tar en tillbaka i världen av skuggjägare, vampyrer, varulvar, demoner och magiker. 

Jag har hört väldigt gott om serien och beslutade mig för att ta upp den första boken i serien och skapa mig en egen uppfattning. Jag gillar starkt att författaren valde att skriva i den viktorianska stilen, det ger en unik och speciell känsla under läsningen. Jag fastnade rätt snabbt för Tessa som huvudperson, då hon försöker infinna sig i sin förvirrade och farliga situation i London på bästa möjliga sätt. Hon är både snabbtänkt och smart i många situationer. Jag skulle säga att hon har ett väldigt modernt tänkande under en tid som denna. 

Jag är inte imponerad av händelseförloppet, många gånger kände jag att jag tappade lässuget och la ifrån mig boken. Många gånger kunde jag gissa mig till hur utvecklingsförloppet skulle resultera i. Början av läsningen fick ett bra grepp om mitt intresse för historien, tyvärr tog det inte lång tid innan jag fann många delar onödiga och underhållslösa. Det var först de sista sidorna som jag vaknade till och spänningen fick en ny gnista. Kanske har det att göra med den cliffhanger som författaren valt att avsluta första boken med...


Betyg: ★★
Titel: The Infernal Devices: Clockwork Angel
Författare: Cassandra Clare
Förlag: McElderry Books
Sidor: 475
Språk: Engelska
Rec: Nej





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar