fredag 10 december 2021

Omgiven av Psykopater: så undviker du att bli utnyttjad av andra av Thomas Erikson

 


Omgiven av Psykopater skriven av författare Thomas Erikson är ytterligare ett djupdyk i den psykologiska ramen av människor som många av oss inte förstår sig på. Därför har Tomas Eriksson nu tagit sig utmaningen att förklara de delar som kan vara av nytta när någon av oss kanske möter en renodlad psykopat. 

Jag skulle säga att jag har en god förståelse för hur en psykopat fungerar, därför gör det mig något extra nyfiken om det skulle tillkomma något som Thomas Erikson skriver som jag tidigare inte förstått. 

Det är många delar i boken som tar upp olika scenarion på hur det skulle fungera i relationer där partner har sidor som kategoriseras inom den psykopatiska ramen, vilket jag fann underhållande och spännande. Dock är det inte en nyhet att personen i fråga med de manipulativa sidorna har förmåga att fördärva jobb karriär, ekonomiska förluster och krossade hjärtan är kännbart. 

Då boken inte grundar sig på vetenskapliga studier tog jag denna bok med en nypa salt. Tyvärr fick den mig inte att fastna till sista kapitlet, utan jag valde att avsluta mitt läsande innan de sista 60 sidorna, då jag kände mig färdig med de olika förklaringarna. Sedan ska jag även nämna att även om boken är skriven för att vi ska förstå hur psykopater fungerar, gör det mig något orolig då det är lätt att vrida på steken och se det ur en annan synvinkel. Hur lätt är det inte att använda denna kunskapen och få andra manipulerade för att komma dit man vill? 

Betyg: ★★
Titel: Omgiven av Psykopater
Författare: Thomas Erikson
Förlag: Månpocket
Sidor: 271
Språk: Svenska
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar