lördag 4 december 2021

Harry Potter & det fördömda barnet av JK Rowling




Vad händer när historien fortsätter nitton år senare? I Harry Potter och det fördömda barnet får läsaren svar på hur nästa generation ser ut och hur relation mellan Harry, Ron, Hermione och Draco ser ut. Kanske dyker tidigare karaktärer upp...

Att JK Rowling valde att fortsätta skriva ytterligare en bok i Harry Potter världen fick mig att bli både skeptisk och lite nyfiken. Jag skulle säga att jag har blandade känslor efter denna läsupplevelse. 

Det var otroligt kul att få uppleva Harry, Hermione och Rons varma relation igen efter nitton år, samtidigt som de brottas med både barn, kändisskap och ett hektiskt arbete i vuxenvärlden. Dock föll historien platt för min smak, att blanda in en tidvändare och ett mål med att förhindra en dödsscen känns inte som det når mig helt. För mig skulle det räcka att skriva två eller tre kapitel i den sista sjunde boken istället för att inkludera något medelmåttigt som denna bok faktiskt var.  

Jag förstår att denna bok är skriven efter en pjäs, vilket gör att boken är skriven som ett manus kompendium. Inte heller gick detta hem hos mig. Det kändes som det saknades otroligt mycket mer känsla som jag upplevde i tidigare Harry Potter böcker. Jag skulle säga att det är ingen bok som man måste läsa, men kan vara en extra krydda om man känner att man vill ha något extra från magi världen. 

Stort plus för slutscenen, jag kunde inte hålla tårarna borta.   

Betyg: ★★
Titel: Harry Potter & det fördömda barnet
Författare: JK Rowling
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Sidor: 374
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar