torsdag 31 mars 2022

Fallna änglars stad av Cassandra Clare

 


Fallna änglars stad av Cassandra Clare är den fjärde delen av The Mortal Instrument serien som släpptes 2015. Bonnier Carlsen har översatt boken på svenska. 

Efter den tuffa striden i Idris har Jace och Clary försökt att komma till ro, det visar sig inte vara det lättaste. Jace drabbas allt oftare av svåra drömmar och ju längre tiden går kommer Jace och Clary allt längre ifrån varandra. Simon försöker hitta svaren om sin existens samtidigt som han försöker behålla både Maya och Isabell vid sin sida. I skuggorna lurar både död och förstörelser, skuggjägarkroppar hittas döda och det är bara en tidsfråga innan situationen förvärras. 

Efter ett spännande avslut av Stad av glas, såg jag fram emot att ta upp Fallna änglars stad. Detta blev en besvikelse när större delen av boken inte lyckats få mig att läsa med intresse. Jag suckade mig nästan genom hela boken, då spänningen, relationsutvecklingen och överraskningarna inte fanns med som i tidigare böcker. Det kändes som en onödig och utdragen visa som inte behövdes tas med i denna serie. 

Trots det har Cassandra Clare lyckats skriva med ett fint flöde, karaktärerna är sig lika och världen fortsätter i samma mystiska känsla som jag tidigare upplevt. Endast slutklämmen fick mig att vakna till och någonstans har jag hopp om att nästkommande bok levererar det dubbla. 

Betyg: ★★
Titel: Fallna änglars stad
Författare: Cassandra Clare 
Förlag: Bonnier Carlsen
Språk: Svenska
Sidor: 469
Rex: Nej



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar