onsdag 23 mars 2022

Ur Blod och Aska av Jennifer L. Armentrout

 


Ur Blod och Aska av Jennifer L. Armentrout är den första delen av sex delar. Boken blev utgiven 2020 den 13 mars och har översetts till svenska den 21 November 2021. Boken har vunnit Goodreads Choice 2020 Awards och har blivit en stor snackis bland läsare världen över. 

Jungfrun Poppy lever ett ensamt liv i kungariket som den utvalda. Hon får inte synas, höras eller ha något samröre med någon annan än hennes vakter och sin sällskapsdam Tawney. I väntan på att bli upphöjd av gudarna kämpar hon med att hålla sig åt de seder och den kultur som hon bör följa för att ses som värdig vid upphöjelsen. Detta är något som blir en svårighet för Poppy som är nyfiken på livet och allt det har att erbjuda. Detta försätter Poppy i mindre och större problem. 

En av hennes väktare vid namn Vikter lär Poppy att slåss i det dolda, vilket får Poppy att kunna ta hand om sig själv. När en av Poppys väktare dör, öppnas en dörr för en ny väktarposition. Den nya väktarpositionen tilldelas Hawk som är känd för sina stridsfärdigheter. När Hawk kommer in i Poppys liv, öppnas mer än bara en dörr...Hawk visar henne vad världen har att erbjuda...

Inledningsvis tas vi in i en värld som inte tycks fyllas ut av tillräcklig information om världs bygget. Jag känner mig en aning förvirrad och har svårt att ta in hela bilden av hur strukturen, kulturen och levdandssättet fungerar. Trots det älskar jag huvudkaraktären Poppy som med egna medel lyckas leva så som hon själv önskar. Hon är modig, stark och vet vad hon vill. En riktig hjältinna som lever i det dolda. 

Jennifer L. Armentrout höll inte igen på krutet, jag älskar de sensuella dialogerna, de heta scenerna och de överraskande twisterna. Det här är en fantasybok som jag har väntat länge på. Min läsning flöt på från början till slut och jag kände att det här är något jag absolut kommer fortsätta att läsa. Jag ser fram emot att läsa nästa del!

Betyg: ★★★★★
Titel: Ur Blod & Aska
Författare: Jennifer L. Armentrout
Förlag: Akademius
Sidor: 549
Språk: Svenska
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar