tisdag 31 mars 2020

Superstudent av Olav Schwew

Superstudent : effektivare inlärning, för bättre betyg (häftad)

Recension: Lättläst, inspirerande och relevant. Denna bok av Olav Schewe framförde mycket nytt som jag inte visste när det kommer till studier. Det är trots allt en värld för sig. Alla vet hur jobbigt och frustrerande det kan vara när inläsning inte fastnar i huvudet, hur mycket tid och energi det tar för att lyckas ta sig igenom prov, tentamen eller en  redovisning. För författare Olav Schewe var det som vilken konst som helst. Boken beskriver allt ifrån olika sätt att lyckas minnas information genom ramsor, mini-berättelser och rim. Författaren beskriver även hur man utnyttjar tiden på bästa sätt.
Jag skrattade i början av boken som handlade om inläsning. Precis som författaren satt jag också och läste från kapitel 1 i mina studieböcker till den sista sida, men detta är ett stort misstag om du inte prioriterar rätt och använder din tid effektivt.
Genom ett lättförståeligt språk och kort text i handboken beskriver Olav Schewe hur man ska undvika dessa fallgropar. Författaren beskriver även hur man som student kan lyckas nappa på rätt sätt i en viss kurs. För trots allt har alltid en viss kurs ett visst mål. Det är inte alltid det samma som den förra man läst. Jag tackar även författaren över att ha berättat om man ska anteckna med penna och papper eller skriva direkt på datorn! Tack nu vet jag vad som fungerar bäst och hur jag ska anteckna! Nu var den frågan löst som jag länge burit på.

Charmig, inspirerande och nyttig bok att läsa. Olav Schewe visste exakt vad studier handlar om och jag tror många studenter har nytta av att läsa denna bok. Rekommenderas starkt!

Betyg: ✦✦✦✦
Titel: Superstudent