torsdag 5 mars 2020

Hjärnfokus- Så blir du lugn, kreativ och fokuserad.

Hjärnfokus : så blir du lugn, kreativ och fokuserad (inbunden)

Det här är boken för dig som har hundra bollar i luften och behöver kunna fokusera på en sak i taget. Du kan faktiskt lära dig att dansa med distraktionerna istället för att ätas upp av dem. Ny forskning visar att vi kan få mer gjort med mindre ansträngning. "Hjärnfokus" ger dig verktygen du behöver för att vara mentalt närvarande och växla från "doing mode" till "being mode". Att hitta lugnet mitt i stormen. När tankedimman lättar blir du lugn, kreativ och fokuserad. I boken får du också veta varför multitasking är en myt, varför smarta människor ofta underpresterar och vad som utmärker världens lyckligaste människa.

Recension: Boken Hjärnfokus av Johan Bergstad hade jag för stora förhoppningar på. Jag tyckte att boken flöt runt i alla dess riktningar som gör att man känner sig lite splittrad under läsningen. Det fanns absolut små guldkorn i boken att hämta, dock inte i den mängd som jag trodde. Jag skulle föredra att boken kortades ner så att det känns mer som en helhet. Efter halva boken kände jag att mitt intresse sjönk, vilket gjorde att jag valde att lägga ifrån mig boken ett tag. Jag var heller inte beredd på att det skulle tillkomma så mycket fakta om kroppens inre, det kan vara svårt att hänga med i vissa delar om man inte är van med begreppen. Men i det stora hela känner jag att att jag ser klarare på saker och ting efter läsningen av boken.

Det positiva med boken är att den innehöll övningar som är lätt att utöva hemma. Jag själv provade några stycken och det gav resultat. Det tillkommer även en app som man kan använda som heter Hjärnfokus, dock kostar appen att använda. Utöver det fick jag lära mig om multitaskning, skapa ett rent fokus, förbättra det man önskar, hitta sitt lugn för att få nya idéer och stanna upp och leva. Det var chockerande läsning om att människor som multitaskar ofta faktiskt är sämre än de människor som tar en sak åt gången eller att det krävs övning att inte tappa sitt fokus "hunden drar iväg" som författaren beskriver det hela. En bra övning enligt boken är att försöka utföra en enkel uppgift som tex diska eller bädda sängen och inte tappa sitt fokus från det du gör. Skenade dina tankar iväg??
I ett av kapitlen som heter Vill du ha jordgubbar, odla jordgubbar finns det en bra beskrivning om att det krävs tid och tålamod för att faktiskt få det du önskar eller vill ha. Vill du ha ett större lugn, måste du öva på att koppla av och kanske använda dig av andningsövningar. Du kanske vill lära dig skriva eller spela ett instrument? Då måste du börja utföra det så ofta man kan för på så sätt bilda nya banor i hjärnan. Enligt författaren kan man lära sig att jonglera när man är barn, dock försvinner några hjärnbanor med tiden om man inte upprätthåller det.

Hjärnfokus får mig att se klarare på saker och ting.

Betyg: ★★★
Titel: Hjärnfokus- Så blir du lugn, kreativ och fokuserad.