måndag 9 mars 2020

Det kommer göra ont av Adam Kay

Det här kommer göra ont (inbunden)

När Adam Kay som nybakad läkare tillträder sin AT-tjänst i London börjar ett minst sagt utmanade yrkesliv. 97-timmarsveckor, beslut på liv och död, en ständig ström av kroppsvätskor och sämre betalt än parkeringsmätaren utanför sjukhuset. Det här kommer att göra ont består av hans dagboksanteckningar, hisnande bakom-kulisserna-vittnesmål som får läsare att ömsom skratta, ömsom gråta. Här finns hysteriskt roliga reflektioner, märkliga patientfall, hjärtskärande öden och oroväckande många främmande föremål på fel ställen.

Boken Det kommer göra ont av Adam Kay gav mig en otroligt underhållande stund på mina tågresor. Jag kan knappt tro att det är sant att jag läst en så sann och ironisk bok som handlar om vården. Eftersom jag själv arbetar i vården kan jag inte mer än hålla med om vissa punkter. Adam Kay berättar i ett av kapitlen att det uppdateras en hel del inom datasystemen inom vården och att det är en pina varje gång det ska uppdateras. Han menar att hans patienter hinner dö innan han hittar rätt provsvar. Författaren nämner även att han var tvungen att byta ut namn på alla kolleger och patienter för att bevara sekretess och då beslutade han att byta ut namnen till bifigurer från Harry Potter, så här skriver författaren i boken Jag har i regel använt namn på bifigurer ur Harry Potter, för att byta ut ett juridiskt helvete mot ett annat*.

Boken är uppdelad i små stycken av händelser, då situationerna är korta och relevanta. Det känns att författaren har tänkt igenom vad som ska berättas i varje stycke för att inte det ska upplevas långt och utdraget. Det som författaren vill peka på beskrivs snyggt och tydligt, vilket gör att man fattar skämten och betydelsen i det hela. Efter varje sida finns även små citat som lyfter boken ofantligt mycket tex Mässen är ett sällskapsrum för personal med några soffor och ett vrak till biljardbord som var ungefär i samma skick som merparten av mina patienter under de första månaderna.*

Att skriva humor inom vården kan inte vara det lättaste och jag är väldigt imponerad att Adam Kay lyckades utföra det med charm och skicklighet. Det enda negativa är att intresset sjunker efter några kapitel. Det blir för mycket av det goda som gör att man tappar suget efter mer. För mig räckte det att läsa några kapitel för att överösas av humor och glädje när jag själv känt mig hängig eller sitter på långtråkiga tågresor. Detta är en bok som passar bra att ha på bokhyllan om man känner att man vill läsa om något underhållande och ironiskt mellan sina lediga dagar.

"En bok som får en att skratta högt"

Titel: Det kommer göra ont
Författare: Adam Kay