söndag 15 mars 2020

Ödesryttarna av Helena Dahlgren

Ödesryttarna. Jorvik kallar (kartonnage)

Välkommen till den magiska ön Jorvik, en paradisiskt vacker plats, särskilt för hästälskare. Men under den glittrande havsytan döljer sig onda krafter. En uråldrig konflikt är på väg att blossa upp, något som Lisa och hennes vänner i stallet snart ska bli varse. Följ med när Star Stable-spelets värld blir bok!

När Lisa och hennes pappa kör av bilfärjan till Jorvik är det inte första gången hon kommer ny till en stad, en skola, ett kompisgäng. Pappans jobb på oljeriggar har gjort att de har flyttat många gånger. Den här gången flyttar de utan Lisas mamma, som dog i en ridolycka. Hästarna var Lisas och mammans gemensamma intresse och kärlek, men inte nu längre. Efter mammans död har Lisa inte ridit. Ändå dröjer det inte länge innan Lisa dras till stallet på ön, till Linda, Alex och Anne och till hästarna. Speciellt en häst, Starshine.

Nu förändras allt i Lisas liv. Hennes hästkärlek pånyttföds samtidigt som hon dras in i ett tusenårigt maktkrig mellan onda och goda krafter som vill styra Jorvik och folket där. Lisa är nämligen en av de fyra Ödesryttarna.

Recension: Av en slump hittade jag hästboken Ödesryttarna- Jorvik kallar i min närmaste bokbutik och det första jag tänkte på var ÄNTLIGEN finns det lite hästböcker som pryder bokhyllorna. Jag har alltid älskat hästar sedan jag var barn och just därför plockade jag med boken hem. Författare Helena Dahlgren får en klapp på axeln över att ha valt att skriva en barnbok som handlar om just hästar, äventyr och vänskap. Det finns alldeles för lite böcker i den genren.
När jag börjar läsa boken upplever jag boken precis som alla andra hästböcker jag läst tidigare. Huvudkaraktären är en flicka som kommer till en ny plats med ett sorgset förflutet. Hon får möta nya vänner som beskrivs alldeles för ytligt och äventyret som händer på Jorvik är förutsägbart.
Kreativiteten är i botten från början till slut. Uppenbarligen har författaren ide torka. Ingenting känns nytt, spännande eller underhållande. Det som har skrivits har berättats hundra gånger om i tidigare hästböcker. Huvudkaraktären Lisa sticker inte ut, hennes vänner har typiska drag och magin som förekommer i boken är inte i närheten av magisk. Inte nog med det, slutar boken när det äntligen börjar hända något. Jag vet faktiskt inte hur författaren tänkte där? Ska man plöja igenom ytterligare 200 sidor innan något spännande ska hända i nästa del?

Jag hade hoppats på att den här gången skulle det bli något speciellt, tyvärr blev det inte så. Det enda som jag tyckte var toppen var beskrivningarna på miljön som förekommer i alla dess färger, dalar och berg. Jag tyckte det var en mysig plats att läsa om och att det fanns mycket kring hästarna i berättelsen. Framsidan var också väldigt vacker, tyvärr håller det inte måttet och jag lämnar bokserien som den är. Jag kommer inte läsa fler böcker från denna serie.

Betyg: ★★
Titel: Ödesryttarna- Jorvik Kallar
Författare: Helena Dahlgren