fredag 29 maj 2020

Ett Hov av Vingar & Undergång av Sarah J Maas

Ett hov av vingar och undergång (Ett hov av taggar och rosor, #3) (e-bok)

Feyre har återvänt till Vårhovet. Hon är fast besluten att samla information om Tamlins styre och den invaderande kungens hot om att ödelägga Prythian. Men för att lyckas måste hon spela ett livsfarligt och svekfullt spel, där ett enda felsteg kan innebära en dödsdom inte bara över Feyre, utan över hela hennes värld.

När kriget förvärras måste Feyre försöka avgöra vem hon kan lita på bland de samtidigt bländande och livsfarliga höglorderna, och söka allierade på de mest oväntade platser. Samtidigt slåss nu mäktiga arméer så att världen färgas röd av blod - om makten över den enda sak som skulle kunna förgöra dem alla.

Recension: Sarah J Maas höll inte tillbaka på krutet i tredje boken Ett hov av Vingar & Undergång som omfattades av 728 sidor. Jag bokstavligen hoppade av lycka över bokens längd eftersom jag har blivit ett stort fan av bokserien. Jag skulle säga att Sarah J Maas har lyckats genom att tillskriva nya karaktärer, farligare utmaningar och mörkare hemligheter som fick en att ramla av stolen. När jag först började läsa denna bok fick jag på känn över att det kommer innefatta mycket krig, politik och allianser. Dock var det bara en liten smula som jag lyckades gissa mig till. Denna bok omfattades av så mycket drama att jag trodde jag hamnat i en av Game of thrones böckerna. Detta tog jag som ett gott tecken. I boken upplevde jag nya vänskapsband, romanser och överraskade besök. Men också nya hemska karaktärer, död och brutna vingar. Jag både fällde tårar och skattade av lycka i denna underbara bok. Jag skulle säga att alla härliga karaktärer i boken känns som om de vore en del av min familj och det har jag aldrig upplevt under mina läsupplevelser någonsin.

Boken fortsätter där den slutade och vi får möta Fyre i Vårhovet som inte alls känns som den saga som man tidigare läst om. Denna gång handlar det om att Fyre behöver nässla sig in hos alla involverade i Vårhovet för att på så sätt påverka det kommande kriget i landet Phyntrian. Stämningen höjs betydligt när Hybern har tagit plats i Vårhovet och Tamlin blir en motspelare som känns mer och mer skrämmande för varje kapitel som jag tar mig igenom. Det är en känsla av sorg när Tamlin inte förblir den prins han har varit, vilket gör att det blir svårt att läsa böckerna på nytt eftersom  man kommer se Tamlin med helt nya ögon. Bortsett från det upplever jag att Fyre känns mer självsäkrare och modigare genom att hon tar risker som kan ta död på henne. Hon börjar förstå hur spelet fungerar när det kommer till krig och hon gör allt för att rädda alla de hon älskar. Äntligen börjar man se en fighter i Fyre och hon förvandlas verkligen till att vara en överlevare, vilket jag gillar starkt.
"Under de senaste veckorna hade jag konstruerat mitt uppförande lika noggrant som mina målningar. Om jag hade valt att visa mig själv som jag verkligen var, skulle jag nog ha avbildats med sylvassa klor och händer som stöp det sällskap jag nu hade."

Utan att avslöja för mycket, handlar boken om hur Fyre ska försöka lista ut hur hon ska besegra Hybern. Hon får hjälp av sina vänner som både riskerar sitt liv och sina rädslor.
Det blir en fin balansgång mellan hoven för att söka upp de svar de behöver genom att ta sig till nya, spännande platser som både får en att häpna av dess paradis, men också platser som kan få ens kropp att känna kylan av de mest skrämmande platser. Sarah J Maas fortsätter skriva med elegans och harmoni vilket gav mig en behaglig känsla vid läsningen. Språket och dialogerna i boken känns som magi vilket jag tror författaren vill förmedla i den här bokserien. Jag tycker författaren har lyckats med denna bok då det finns en hell hög av små som stora problem att lösa och framförallt mängder av berättelser från dåtiden som får världen att bli ännu levande. Det var skönt att få ta del av de andra Höglorderna från de andra hoven för att få större perspektiv på de olika territorium runt om i Phyntrian. Sedan ska författaren ha en stor eloge för att lyckats chocka mig ett antal gånger med överraskningar kring några av huvudkaraktärerna i boken. Jag får heller inte missa att kommentera de djupa band som Fyre lyckats skapa med sina systrar Nesta och Elain. Jag tyckte verkligen synd att Elain förlorade så mycket av sig själv när hon förvandlades till alv. Hela hennes glöd försvann och jag tycker att Sarah J Maas ska ha en stor tumme upp för att hon tryckte in psykisk ohälsa i berättelsen. Det tillförde väldigt mycket, genom att vi läsare får större förståelse över att allt är inte som en dans på rosor trots att man förvandlats till en alv med oändligt liv och skönhet.

Detta är en bok som man behöver ha läst de tidigare böckerna för att förstå dess helhet. Jag tycker inte ni ska tveka att låna eller köpa denna bok. Här finns mängder av känslor att bli uppfylld av.

Titel: Ett Hov av Vingar & Undergång
Författare: Sarah J Maas