söndag 10 maj 2020

Ett Hov av Dimma & Vrede av Sarah J Maas

Ett hov av dimma och vrede (inbunden)

Recension: Författaren Sarah J Maas vet exakt hur hon ska vända och vrida på historien för att man ska bli besatt av boken. Jag hade inga som helst förväntningar när jag valde att fortsätta att läsa andra boken i serien, utan jag lät mig överraskas helt enkelt.
Denna gång har sagan tagit en mörkare väg och det dröjer inte länge tills Fyre drabbas av fördärv i Vårhovet. Trots att Fyre och Tamlin drabbas av mardrömmar från det förflutna, finns inte deras kärlek eller passion kvar i samma utsträckning som i första boken. Med tiden verkar Vårhovet inte vara mer än vissnande rosor. I och med det blir det en ypperlig chans för Natthovets höglord Rysand att stampar in och förändrar Fyres liv. Rysand får en större plats i boken och det är genom hans charm, oväntade överraskningar och sexiga framfusighet som får den här boken att nå nya höjder. Genom Rysand får jag lära känna alvsamhällen i Pynthrian, utforska större magi och mörkare hemligheter. Romansen tar även större plats och jag tror aldrig jag har läst så mycket sex i en fantasybok som denna, vilket uppskattas enormt! Även nya karaktärer tillkommer och Cassian, Azriel, Amren och Morrigan är figurer som fyller berättelsen med både humor och spänning.

Jag uppskattade att boken skrevs i mörkare toner och framförallt att  huvudkaraktären Fyre utvecklades till att vara en mer driven, modigare och mer bestämd som person än i första boken. Hon vågar ta risker och hon bryr sig inte om vad andra tycker och tänker om henne. Dock är det inte bara Fyre som lyser av stjärnglans. Rysand är en annan huvudkaraktär i denna bok som jag älskar mer och mer för varje blad jag vände på. Även om han har ett mörker över sig har han ett hjärta av guld och det blir så lätt att smälta av vad han säger och gör för Fyre. Vem vill inte ha en drömprins som Rysand? Han är en höglord av Natthovet med hemligheter som berättas under stjärnorna och en man som inte tvekar att kämpa för dem han bryr sig om. Kanske blev andra boken klädd i blått efter att boken utspelar sig större delen av tiden i Natthovet? Jag fann miljön väldigt vacker. Boken blev en bladvändare med innehåll av romantik, farligt spel och oväntade vändningar. Stor Eloge till Sarah J Maas  som lyckades få till andra boken väldigt bra. Det krävdes att denna bok tog ett steg mot den mörkare sidan för att höja spänningen och det resulterade i att det var svårt att lägga ifrån sig boken. Det kändes underbart att läsa denna bok eftersom den innehöll en god rytm från början till slut och jag kan inte sluta hoppa av glädje över att det finns en bok till i serien att njuta av.

Det enda som jag kan tycka var negativt är att sista delen förblev utdragen. Boken kunde kortas ner betydligt mer och magin var stundtals något för överdriven i vissa kapitel. Sarah J Maas måste vara försiktig så att magin inte känns för övermäktig. Bortsett från det blev avslutningen i boken storslagen då jag inte kunde förutse hur det skulle sluta.

"En riktig bladvändare"

Titel: Ett Hov av Dimma & Vrede
Författare: Sarah J Maas