söndag 22 november 2015

Djupa Ro av Lisa Bjärbo

Jag vet inte om det går att vänja sig. Om det blir lättare för varje gång man tänker på det. Det verkar inte så. I över en vecka har jag spelat upp den där scenen i mitt huvud och tänkt på den röda adidasjackan i lågorna. Ändå är det som att få en smäll på käften varje gång.
Jonathan är död. De hittade honom igår. Vi måste åka hem.
Det blir aldrig normalt.

Recension: När jag började läsa Djupa Ro av Lisa Bjärbo hade jag inga som helst förväntningar på boken, jag fick en rekommendation att läsa boken, vilket gjorde att jag fick hem boken av förlaget Raben & Sjögren. Det hela utspelar sig i en liten förort mitt i ingenstans. Det är ett samhälle där alla känner alla och där det inte finns så jätte mycket att göra. Man får följa David och hans resa hem efter att han arbetat i Norge tillsammans med hans bästa vän Ludde. David upplever jag som än väldigt lugn kille genom hela boken, han har alla sinnen öppna och det är mycket känslor som han tar in. Man får ta del av hans tankar och ideer, men också hans önskningar och hans drömmar, vilket gör den här karaktären intressant. Dock upplever jag han mycket feg. Då han hela tiden tänker på saker som han gärna skulle göra, men gör det inte. Vilket jag tycker är synd. Det skulle skapa intressanta scener i boken. Under bokens gång får man bekanta sig mycket med både Ludde som är David bästa vän. Ludde, ja han har humor. Många av hans dialoger skrattade jag mycket åt, trots att boken är väldigt dyster. Men han livade som sagt upp en hel del i boken. Paula och Tove är också två tjejer som finns med i bilden under boken gång. Paula är en tjej som är väldigt framåt och har sina små idéer, hon är inte rädd att ta för sig och hittar gärna på grejer tillsammans med de andra i gänget. Tove är en lite mer tillbaka dragen karaktär som man inte får ta del av så mycket, dock förstår man henne allt mer eftersom i boken.

David sitter i bussen tillbaka från Norge tillsammans med Ludde och de båda har fått nyheten om att en av deras vän, Jonathan har avlidit,  det sägs att att han hade drunknat vid Djupa Ro, en badplats som de alltid brukar hänga vid och bada på somrarna. David, Ludde, Paula och Tove är barndomskompisar som har gått tillsammans i skolan i många år och de vet nästan allt om varandra. Men tiderna har förändrats och den tråkiga nyheten är att deras nära vän Jonatan har lämnat de.
Hur är det att fortsätta sitt liv, utan någon man känt hela sitt liv? Hur gör man för att glömma? Vill man glömma? Finns det något mer att få ta del av vad som hänt? Kan man få skratta? Fortsätta ha kul tillsammans? Det är många frågor som finns i boken. Hela boken kretsar kring sorg och förlust, men också kampen att fortsätt leva.

När jag först började läsa boken, blev jag väldigt nyfiken. Men det märks väldigt tidigt att boken är väldigt dyster och sorgen. Man får läsa om hur David går igenom det hela angående Jonathans död och det tycker jag författaren Lisa Bjärbo har lyckats väldigt bra med. Man får läsa om tankar och agerande efter en sådan tråkighet och vad som sker i en när något hemskt har inträffat. Jag har aldrig läst en bok som har tagit upp sådana frågor, hur det är som ung att få uppleva en sådan sorg när en nära vän har lämnat en. Hur man väljer att fortsätta, hur livet kan se ut. Det är viktiga frågor som Lisa Bjärbo har verkligen lyckats med. Det behövs fler böcker som har med tragedier att göra. Det får en att förstå och självklart inse att man aldrig blir ensam. Det var många dialoger i denna bok och det uppskattade jag. Det får en fantastiskt flyt på det. Kapitlen i boken var också väldigt korta, vilket blev en bra balans mellan olika händelser och scener i boken. Jag tycket det var imponerande att författaren lyckades så bra med att lägga in Flachbacks om minnen från Jonathan lite här och där. Det blev en bra kontrast.
Dock måste jag nämna att jag saknade lite mer mystik i boken, en gnutta mer spänning. Det blev lite små tråkigt i mellan åt. Jag skulle vilja uppleva lite mer drama eller mer gnista kring scenerna.

Betyg: ★★★
Titel: Djupa Ro