söndag 22 november 2015

Filmrecension: Mockingjay del 2

Äntligen har man fått se den avslutande delen av Hungerspelen. Det var verkligen på tiden. När jag såg klart Mockingjay del 1, så ville jag verkligen ta del av den avslutande delen också. Nu kändes det väldigt utdraget. När jag då sitter i biosalongen och filmen startar har jag stora förhoppningar på att den här filmen kommer troligen bli den bästa filmen av serien. Med tanke på att det har cirkulerat runt mycket reklam på både internet, i tidningar och på busshållplatserna. Så har man byggt upp en stor förväntan på att det här kommer bli bra. Men mina åsikter innehåller både bra och dåliga uppfattningar av filmen.

Det som jag uppskattade och det som jag tyckte blev bra som man fick se i filmen, var stämningen. Avslutet som sker och hela det stora kriget. Man märkte tydligt att det här var fortsättningen, då man fick fortsätta äventyret där man slutade i förra filmen. Jennifer Lawrence gör återigen ett otroligt bra jobb med sin karaktär Katniss Everdeen. Hon lägger mycket känsla och styrka genom hela filmen. Det känns som även hon vill avsluta det hela. Jag måste också nämna att man har gjort en fantastiskt arbete med att få till de viktigaste delarna från boken, tummen upp på det. Jag ska säga att jag blev mycket nöjd med det hela. Alla karaktärer, jätte snygga och alla kostymer var verkligen en WOW effekt. Trots att det var många nya karaktärer i bilden, så lyckas man få en känsla av hur de är som karaktärer, många nya kom in i bilden, men tråkigt nog försvann många gamla karaktärer också.

Dock måste jag nämna att det här inte var den mest nervpirrande filmen från serien. Både The Hunger Games och Catching Fire fick man uppleva gåshud och lite tårar hit och dit. Men jag kännde verkligen att det saknades i den här filmen. Jag förväntade mig att två av scenerna som jag verkligen har väntat på att få se på filmduken, skulle jag få uppleva mer dramatiskt. Men tyvärr blev det inte så. Det kändes också som man väntade på att se avslutet. Visst var det mycket på vägen som Katniss får uppleva. Men jag tycker nog att man har dragit ut på det hela angående Mockingjay. Var tog den fantastiska musiken vägen? Alla filmer har haft otroligt inspirerande musik, den här gången kändes det väldigt tomt.

Betyg: 3/5 Cirklar