fredag 12 september 2014

Erövraren av Buthler & Öhrlund


Erövraren (pocket)



Psykopaten och seriemördaren Christopher Silfverbielke har med skrämmande medel lyckats bli frigiven från den slutna psykiatriska vård han dömts till.
Nu är han tillbaka med nya djävulska planer i sinnet. I tv-rutan ler han mot det svenska folket och säger: Tack och förlåt! En ny mardröm kan börja.


Recension: Jag har återigen ett bokexemplar i handen och den här gången är det från förlaget Lind & Co, vilket jag är oerhört tacksam för med tanke på att jag är ett gillar den här bokserien.
Jag börjar med att berätta att jag hade stora förväntningar på den här boken eftersom den föregående boken Uppgörelsen slutade väldigt dramatiskt. Mina tankar bara snurrade och snurrade då jag tänkte mycket på vad som kommer hända härnäst, vilket jag nu fått reda på...

Nu till handlingen, som de festa redan vet så är huvudkaraktären Christopher Silfverbielke inlåst bakom "galler" eller rättare sagt på ett mentalt sjukhus och där gör han allt för att komma på hur han ska komma ut så snabbt som möjligt eftersom han har väldigt stora planer när han väl kommer ut. När jag menar stora planer, då menar jag STORA planer. I den här boken är Christopher lika listig och slug som de förregående böckerna och jag kan väl säga att han blir allt ondare efter varje bok man får läsa om honom.
Ja, så smart som han nu är så tar han ju sig ut från det fängelse han suttit inne på och därefter bekantar han sig med din trogna halvsyster Anna. Tillsammans hjälper de varande genom de planer var och en av de har planerat och man kan ju säga att deras åsikter går inte jämnt upp alltid. När det gäller Christopher Silfverbielke så är hans stora plan att ta sig in i politikens värld, han vill till och med bli stadsminister. Vilket gör att vi läsare får ta del av hans lömska plan på väg mot hans mål, dock blir det inte smärtfritt.

Jag tycke väldigt mycket om början på den här boken, man får en insikt på hur Christopher har det på det mentala sjukhuset som han befinner sig i, tillsammans med andra brottslingar som han självklart  tycker är stora, korkade, lättlurade idioter. Jag tycket det fanns så många spännande scener i början som gjorde att jag inte kunde lägga ifrån mig boken. Inte nog med det, den spännande gnistan fortsätter att glöda. Författarna har valt att karaktären Anna (Christophers halvsyster) ska ta en större plats i den här boken, man får ta del av hennes vardagliga intressen, hennes drömmar och självklart hennes relation till Christopher. Jag upplever Anna som en väldigt driven person som bara växer och växer i den här boken, hon har lärt sig att stå upp för sig själv och använder sig av Christophers knep då och då, vilket man som läsare blir väldigt glad över eftersom jag gillar att läsa om hur karaktärer växer.

Jag hade som sagt stora förhoppningar på den här boken, men som jag blev en aning besviken på. Jag tyckte att drivet i den här boken höll sig i början, men som sakta men säkert tonades av. Jag tyckte det fattades lite action från både polisens och Christophers sida. Det kom aldrig någon stor överraskning som fick mig på fall om man säger så. Mycket handlade om strategi och diskreta brott som saknade gnista. Mycket kanske beror på att jag inte är så intresserad av politik... Poliskommissarien Colt hade också en väldigt stel och ointressant historia i den här boken, det hände inte så mycket som jag trodde från början att det skulle göra. Dock tyckte jag att boken var välskriven och det fanns en del kapitel som var skrämmande bra, men för att sammanfatta det hela. Är den här boken inte den bästa av serien jag läst.
Omslaget måste jag också kommentera och det är att den ser verkligen strålande ut!

Betyg: ★★★
Titel: Erövraren
Författare:Buthler & Öhrlund
Förlag: Lind & Co
Språk: Svenska
Antal sidor: 383
Utgivning: 2014
Rec ex: Ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar