fredag 12 september 2014

Intevju med Dan Buthler och Dag Öhrlund!

Jag måste först tacka Carro från förlaget Lind & Co för att jag fick en möjlighet att recensera den nya utkomna boken Erövraren av Buthler och Öhrlund, det har varit ytligare en underhållande bok med en hel del godsaker att njuta av. Jag måste också berätta att det varit en ära att få ställa några frågor till författarna Dan Buthler & Dag Öhrlund, jag hade en del frågor som jag var nyfiken på, som jag nu har fått svar på.

Tack åter igen för möjligheten Carro!



* Hur fick ni upp iden om Christopher Silfverbielkes liv? 

Dan:
Han är ett sätt att visa hur en människa som inte har något samvete alls skulle fungera och bete sig i samhället. Genom att ge honom alla attribut som människor önskar sig, snygg, framgångsrik och smart, så kommer han också undan med en massa som verkar otroligt. Jag tycker att resultatet är fruktansvärt.
Dag: 
Psykopaterna finns mitt ibland oss och duperar oss ofta med sin charm och vältalighet. Det handlar om människor som vi kanske inte tänker på dagligen, men som faktiskt ställer till det riktigt förfärligt för andra genom sin totala brist på empati.

* Hur mycket liknar Christopher Silfverbielke er som personer och har ni själva varit med om några situationer som honom? 

Dan:
Jag ligger väldigt långt bort från honom, men en vanlig kommentar är att han gör sådant som folk tänker. Kanske är det en del av lockelsen. Men jag beter mig inte som honom :)
Dag:
I trafiken kan jag bli så arg på medtrafikanter att jag tänker som Christopher. Men skillnaden är att han är en sjuk människa som låter sina tankar övergå i handling. Det gör inte jag. Jag delar inte heller hans syn på kvinnor.


* Vilken bok var mest spännande att skriva och varför? 

Dan:
“En nästan vanlig man” därför att det var en rolig utmaning att visa upp en man som de flesta skulle älska att vara eller att umgås med och sedan bit för bit avslöja för läsaren hur illa det står till med honom.
Dag: 
Håller med Dan, inte minst på grund av det intressanta maktspelet mellan Silfverbielke och hans vänner Hans Ecker och Johannes Kruut.

* Vart får ni allt ifrån, när det gäller Christophers sätt att bete sig och tänka? 
(tänker ni som honom då och då?)

Dan:
Jag har numera en inre kompass som vet exakt hur han tänker och handlar. Det är väl litet otäckt ;)
Dag:
Lika illa här. Till och med min familj tänker som Silfverbielke när de möter människor som är dumma eller onda. Om man som författare lever med en karaktär i så många år som jag levt med Silfverbielke, blir det närmast omöjligt att inte fundera över hur han skulle ha tänkt och reagerat i olika situationer.


* Har Christopher Silvferbielke ett motto?

Dan:
Inte direkt, men det visar sig ju att han är på ovanligt gott humör ibland. Ofta betyder det att andra inte är det....
Dag:
Jag tror att man skulle kunna sammanfatta det med ”Ordning och reda”. Men – på hans villkor, förstås. :o)


* Har det varit något ni inte kommit överens om? T.ex. Namn? Olika situationer? Slutet? 

Dan och Dag:
Namnet på katten i “Grannen” lyckades vi inte enas om. Dag avskydde namnet “Mimsan”, men nu var karaktären så att hon hade gett den det namnet. Vi fick ta hjälp av folk på förlaget för att lösa det :)

* Kommer ni skriva fler böcker? Kommer det finnas någon möjlighet där ni kommer skriva en extra utgåva t.ex. Christophers Silfverbielkes Dagbok? 

Dan och Dag: Vi arbetar just nu med fortsättningen på “Erövraren”, så minst en till blir det. Vi har lite lösa planer på andra berättelser om honom, men tyvärr inget som är bestämt ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar