fredag 6 december 2013

Uppgörelsen av Buthler & Öhrlund

På ytan är Christopher Silfverbielke en charmerande och världsvan affärsman, men bakom masken är han en känslokall psykopat och seriemördare. Efter att ha hållit sig gömd utomlands är nu Silfverbielke tillbaka i Sverige. På själva julafton har han involverat kriminalkommissarie Jacob Colts egen familj i sina ondskefulla handlingar, och nu planerar mördaren sin hämnd på en enslig gård i mörkaste Småland.

Det är upplagt för en sista desperat kraftmätning mellan de två ärkefienderna, en sammandrabbning som hotar att få ödesdigra konsekvenser inte bara för de två männen själva utan för ett stort antal människor i deras omgivning - mer eller mindre oskyldiga.

Recension: Först måste jag berätta att det är fjärde boken om Christopher Silfverbielke. Man måste inte läsa de första böckerna för att förstå handlingen. Författarna har valt att skriva en sammanfattning i ett kapitel i början av boken.

Eftersom jag redan har läst Återvändaren, hade jag väldigt höga förväntningar på Uppgörelsen.
Jag blev besviken över att den var så trögstartad i början. Det krävdes 100 sidor innan något intressant började hända, men när det väl började hända saker och ting satt jag som förstenad i boken. Katt och råtta leken var igång mellan psykopaten Christopher Silfverbielke och poliskomisaren Jacob Colt och jag kunde inte göra något annat än att sträckläsa boken. Författarna har verkligen skapat underbara karaktärer med fantastiska dialoger som jag lätt kunde skratta ihjäl mig genom. Boken var välskriven, underhållande och spännande. I slutet av varje kapitel använde  författarna  mycket av chliffhänger. Precis som tidigare älskar jag Christopher Silfverbielke charm, humor och sättet att ta hand om sig själv. Han är alltid välklädd och presentabel och det finns något lockade med det. Även om han är en kallblodig jäkel, finns det något som lockar hos honom.

Författarna Buthler och Öhrlund är väldigt skickliga med att bygga upp intressanta karaktärer, att lägga till extra detaljer i berättelsen, gör stor skillnad i boken. Ett exempel är att författarna hela tiden upprepar meningen "På ovanligt gott humör"som Christopher Silfverbielke använder sig av en hel del. Det gör det nervpirrande än vanligt och man förstår verkligen hur sjukt det är när han använder den meningen i helt oväntade situationer.

Titel: Uppgörelsen
Författare: Buthler & Öhrlund
Förlag: Massolit