lördag 7 december 2013

Uppgörelsen av Buthler & Öhrund- Diskussion!


Varning! Spoilers kan förekomma i texten!
Skriv i kommentarsfältet vad du tyckte om boken du också!

När det gäller boken, så har jag och några tjejer till från bokcirkeln i Helsingborg tagit del av Uppgörelsen. Vi har diskuterade en hel del om huvudkaraktären Christopher Silvfverbielke och massa andra grejer angående historien. Vi alla läste ut boken väldigt snabbt eftersom boken var väldigt bra skriven och varje kapitel förvånade oss hela tiden med nya ledtrådar och konflikter som gjorde det svårt att avsluta ett kapitel.
Här är några åsikter från oss tjejer om boken:
"Det här är den sjukaste bok jag någonsin läst!" "Är det bara jag som måste andas ut ett tag?" "Jag kan inte fatta att det finns så sjuka personer i vår omgivning" "Varför älskar jag Christopher Silfverbielke, även om han är en hänsynsös mördare?"
 
Vi kom väldigt snabbt in på huvudkaraktären Christopher Silvfverbielke och hans handlingar, så diskuteringen började helt enkelt om honom.
 
"Jag har aldrig i hela mitt liv läst en sådan spännande deckare som jag nu har gjort, framförallt att följa med en psykopats liv och läsa om hur han tänker och handlar, det blev en riktigt underhållande bok!" "Jag håller med, jag kunder rent ut sagt inte hålla mig när Christopher Silvfverbielke kommenterade massa saker, både människor och de olika situationer han hamnade i!" "Alltså, Christopher Silvfverbielke  är ju helt dum i huvudet, gud sicket svin han är" "Jag tycker han liknar Christian Gray, fast med lite mer attityd!"
 
Disskuteringen handlade mycket om hur Christopher Silvfverbielke är som person och hur många av oss tjejer faktiskt tyckte om honom, fast han är en mördare. Vi tyckte att författarna har lyckats bra med att bygga upp Christopher Silvfverbielke, han hade åsikter som fick oss läsare att tänka till, men även otroligt ironiska dialoger, fick oss att gap skratta en del.
"Christopher Silvfverbielke är en person som står upp för sig själv, han handlar ju bara efter sitt eget bästa och vem gillar inte en kille som gör det?" "Christopher Silvfverbielke är en man med stil" "uuuuhhhh, han äcklar hela mig!! Nämn inte hans snuskiga namn!!" "Jag skulle tänka mig ha Silvfverbielke som efternamn". "Jag slår vad om att alla ni som skulle se Christopher Silvfverbielke på stan, skulle springa för ert liv"
 
"Jag tyckte om den här boken väldigt mycket, framförallt att läsa den nu på vintern, det blev en riktigt kuslig stämning. Jag tycker att alla karaktärerna i boken framförde väldigt intressanta personligheter, det kändes verkligen som om man har känt de sedan tidigare. Jag håller med om att författarna var skickliga." "Jag tyckte om att läsa om Christopher Silvfverbielkes syster, Anna. Det var nog det spännande tyckte jag, eftersom jag hela tiden tänkte på om jag en dag skulle upptäcka en bror som även är en skoningslös mördare, hur skulle jag reagera då?" "Jag tror att du skulle stå vid din brors sida, även om du känner till hans handlingar. Blodsband är trots allt blodsband"
"Jag tror man vet som människa när en sak inte står rätt till, jag skulle ringt polisen!"
 
"Jacob Colt, jag vet inte vart jag har honom, jag kan tycka att han är lite vilsen som karaktär." "Eftersom jag har läst boken före, Återvändaren, kan jag tycka att han är inte alls var lika intressant som förut, han har ju inte gnistan i den här boken...." "Jag väntade hela tiden på när han skulle komma på något genialiskt, något som aldrig kom." "Jag tyckte om att Jacob kunde finna stöd hos sin kollega Linda, jag älskar deras kemi emellan de." "När vi ändå pratar om poliskollegor, så kan jag även påpeka polisens aggerande. De är ju verkligen sega i sitt arbeta när det gäller att hitta en kidnappad familj. Det sägs ju att efter 24 Tim så lär man inte hitta de kidnappade, då de är eventuellt döda. Det här var ju fan och med bedrövligt!" "Det förvånar inte mig,  Christopher Silvfverbielke kunde till och med  passera genom en avspärrad väg med mustasch och hatt utan att polisen fattade att det var han."
 
Vi alla tror att boken har blivit en stor hit på grund av att det är väldigt sällan någon valt att skriva om en psykopat, vilket vi alla tyckte var väldigt underhållande. Dock kan vi också tycka att framsidan lockade oss, med ett elakt flin på läpparna och en intressant text på baksidan av boken, fick det oss att vilja läsa den. Vi tror också att den här typen av bokserie blir lättsåld på grund av att det är väldigt många som väljer just att läsa deckare, särskilt här i Sverige. Konflikten mellan en motiverad polis och en hämndlysten mördare blir en bra blandning av action och spännig som de flesta har lust med att läsa om. Vi tror också att den här bokserien blivit populär på grund av att författarna har valt just att skriva fler böcker om Christopher Silvfverbielke och hans grymma gärningar, då det hela tiden kommer fler läsare som troligt vis blir ett fan. Jag tror vi alla vill läsa om hur det slutar för den charmige, men skoningslöse mördaren Christopher Silvfverbielke .
 

1 kommentar:

  1. Du är utmanad :D

    http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/2013/december/5-fragor-om-boken-du-laser-nu-2.html

    SvaraRadera