måndag 2 december 2013

Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren





En månad har passerat sedan tragedin i Engelsfors gymnasium. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ned ännu en gång. Frågor besvaras, hemligheter avslöjas och lojaliteter prövas. Det är inte lång tid kvar tills katastrofen är ett faktum.

Recension: Nyckeln, ett ofattbart äventyr når sitt slut. Nyckeln är den sista delen av Cirkeln trilogin och man kan ju inte undvika att nämna att man blev en aning svettig efter den tjocka boken på ca 800 sidor. Efter all dramatik och kärlek får jag äntligen andas ut och känna, lycka....
Boken har verkligen skakat om hela mig, från lycka till besvikelse, från kärlek till hat. Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren överraskar sina läsare ytligare, vilket gör att boken når nya höjder.

Som läsare förs man återigen till den lilla staden Engelsfors och där får man såklart får vara beredd på att allt kan hända, då det sker magiska under hela tiden. När det gäller karaktärerna i boken, tyckte jag det var otroligt kul att få upptäcka nya sidor av De utvalda, men också se hur deras relationer utvecklas tillsammans.
När vi nu är inne på "utveckling", kan jag även påpeka magin i boken, den har verkligen utvecklas, vilket jag uppskattade oerhört mycket. Att se karaktärerna med deras rätta element var riktigt kul att läsa om, framför allt när de väl använder de.
Nyckeln förde med sig både gamla och nya karaktärer och det var riktigt fängslande att möta de. De hade sidor jag inte trodde fanns, men samtidigt förde de med sig något som lyfte upp hela berättelsen på ett bra sätt. Vissa av de gjorde misstag, andra inte, men det är det som formar en människa, inte sant? Det fanns många scener där karaktärerna var tvungna att övervinna sina rädslor och där mod var den ända utvägen och det är just det som gör att en bra ungdomsbok blir intressant. Nyckeln har verkligen överträffat mina förväntningar, det blev mer magi, mer kärlek och flera karaktärer och därmed ett storslaget slut som fick mina ögon fyllas av tårar. Dock får ni tolka det på er egen hand.
Det som blev skillnaden mellan Nyckeln och de andra böckerna i serien, var att man hela tiden kretsade mellan gott och ont, karaktärerna utsattes hela tiden av goda och onda saker, men hur ska personerna i boken veta att de gjort det rätta? Finns det bara godhet & ondska i världen eller finns det något mer? Många frågor kring just det ämne får man läsa om i Nyckeln.

Eftersom Nyckeln är den avslutande delen, så handlade det mycket om att knyta samman historien så man får en klarhet hur allt slutar och det jag kan nämna är att Nyckeln blev en riktigt mäktig bok i slutändan.

När jag väl började läsa Nyckeln var det som att komma hem. Jag älskar verkligen alla karaktärer och hela stan som Mats och Sara har byggt upp. Boken förde med sig en del gamla minnen från när jag väl läste ut den första boken Cirkeln. Nu när man läst hela trilogin känns det som jag känner De Utvalda mer än vad känner mina klasskompisar. Jag känner mig en del av De Utvalda, därför har böckerna blivit en del av mitt hjärta.

Betyg: ★★★★★
Titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Sidor: 868
Utgiven: 2013
Rec ex: Ja

1 kommentar: