måndag 30 december 2013

The Mortal Instrument- Frågor blir besvarade!

Just nu är jag väldigt inne för The Mortal Instruments böckerna och då tänkte jag även fördjupa mig lite inom det området genom att söka lite info på författarens Cassandra Clares hemsida.
Jag måste säga att jag hittade en hel del intressant fakta där. Dock har jag undrat en del grejer om serien som jag nu har fått svar på.




Hur många böcker kommer det bli av The Mortal Instruments?
För er som inte vet om hur många böcker det finns om The Mortal Instruments, så kan jag berätta att författaren Cassandra Clare först bestämde sig för att skriva 3 böcker, men som utvecklade sig till 5 böcker och nu är det tänkt att slutet kommer ske på den sjätte boken City of Heavenly Fire som kommer att släppas först på engelska i Maj 2014. Det som Cassandra Clare har nämnt hittills är att 6 personer kommer att dö i den avgörande delen, dock vet vi alla att The Mortal Instrument är känd för många intressanta karaktärer, så det lär bli ett intressant slut.

 

Vad handlar serien The Infernal Devices om & har den någon koppling till The Mortal Instrument?
Boken The Infernal Devices är en historia som utspelar sig 130 år tillbaka i tiden i det gamla London, där tjejen Tessa blir en del av ett mörkt äventyr i skuggornas värld. Det är ett romantiskt äventyr mellan familjerna Lightwood, Herondale, Wayland och de andra familjerna som du känner till från The Mortal Instrument. Även magikern Magnus Bane och katten Church dyker upp från bokserien The Mortal Instrument.

Ja, den här bokserien har en koppling till The Mortal Instruments, men det har inte en stor betydelse. Du kan välja att börja läsa The Mortal Instrument Serien eller The Infernal Devices serien först, det spelar ingen roll. Men om du vill läsa det som det är tänkt att vara, så ska du läsa serien The Infernal Devises mellan böckerna 3 (City of Glas)  & 4 (City of Fallen Angles), för att få en bättre förståelse för karaktärerna i de fortsatta böckerna.

Vilka är på framsidan av böckerna The Mortal Instrument & The Infernal Devices?

City of Bones: Jace
City of Ashes: Clary
City of Glass: Sebastian *
City of Fallen Angels: Clary and Simon
City of Lost Souls: Clary and Jace
City of Heavenly Fire: ?

Clockwork Angel: Will
Clockwork Prince: Jem
Clockwork Princess: Tessa 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar