onsdag 11 augusti 2021

Eragon av Christopher Paolini


När den femtonårige Eragon är ute och jagar i vildmarken finner han en mystisk sten, ingenting får honom att misstänka något annat tills den stora stenen knäcks och Eragon förstår att det är ett ägg. Detta är början på ett äventyr som kommer få Eragon på en väg mot stora utmaningar, nya lärdomar om magi och sanningen från alla sagor om drakryttarnas tid mot kampen mot frihet. 

Jag har äntligen beslutat mig för att ta mig an den första boken om Eragon skriven av Christopher Paolini, det känns som Eragon blivit en klassiker och jag ska inte undangömma med att det är en av de vackrast böcker jag läst i fantasygenren. Orden omvandlas tydligt i huvudet och fantasin har inget slut, jag kan luta mig tillbaka och läsa utan ansträngdning då författaren skrivit med en tydlighet och mjukhet genom hela boken som får en att slappna av när man läser. Karaktärerna är välskrivna och äventyret tar en hela tiden framåt mot nya utmaningar för huvudkaraktären. Karaktärer kommer och går och jag kände från början till slut att Christopher Paolini har en genomtänkt plan om hur berättelsen ska fortlöpa. Dialogerna älskar jag mellan Eragon och Saphira, relationen byggs upp efter varje vänd sida och jag kan inte sluta älska Sapiras ödmjukhet och varma hjärta för Eragon. Dynamiken är helt fantastisk. 

För att lyfta det som kunde förbättras, är att boken kunde kortas ner de sista 50 sidorna. Det fanns ingen relationsutveckling eller något som tillförde något speciellt till historien under denna del. Tråkigt nog låg endast slutstriden på de sista 16 sidorna då jag hade hoppats på att det skulle frambringa mer spänning, vilket aldrig kom. 

Bortsett från det älskade jag boken och när jag kommer hem till Sverige igen ska jag rätt ner till bokhandeln för att köpa nästa del. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Eragon
Författare: Christopher Paolini
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 523
Språk: Svenska
Rec: Nej



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar