lördag 21 augusti 2021

Sirenen av Kiera Cass

Kathlen är 19 år när hon och hennes familj reser med båt över havet. När vädret förvandlas till ett mörker och båten börja gunga, hör hon en klagosång långt ute till havs. Det dröjer inte länge tills hon får ett val, att dö tillsammans med sin familj eller bli en Siren. 

Kathlen har ingen dödslängtan och väljer sitt nya öde som ger henne ett nytt liv. Valet var bara en början, tyngre och farligare val kommer kanta hennes liv och när hennes hjärta börja slå för kärleken till Akinli sätts både hennes liv och hennes kärlek på spel. 

Recension: Sirenen av författare Kiera Cass är hennes allra första skrivna bok. I tack brevet på sista sidan i boken beskriver författaren att det är tack vare hennes läsare som denna boken togs upp av förlaget och blev publicerad. 

Boken hade stor potential att bli en succé med dess goda grundidé, tyvärr faller den handlöst på dess karaktärer och kärleksrelationen mellan huvudkaraktären Kathlen och Akinli. När Kathlen får valet att bli en siren, får hon tre nya systrar som blir hennes nya familj. Min första tanke dök upp när författaren valde att skriva alla bikaraktärer med samma personlighetsdrag, snälla och stabila. När karaktärsdynamiken kunde bli mer spännande om någon av de sticker ut. 

Relationen tillsammans med Kathlen och Akinli blev både medelmåttig och kort. Jag hade väntat mig att kärleksrelationen skulle ta mer plats än vad den gjorde i denna historia. Första mötet blir på skolans bibliotek och jag känner stor besvikelse över att det inte blev mer episkt än så. Fokuset på kärleken och passionen fanns i mindre skala och det gör att jag kände mig lurad av bokens baksida. 

Även om jag upplevde boken som smått skrämmande och obehaglig med huvudkaraktärens öde som Siren. Kände jag att händelseförloppet var som att läsa dagens tidning, en axelryckning. 

Betyg: ★★
Titel: Sirenen
Författare: Kiera Cass
Förlag: B. Wahlströms
Antal sidor: 283
Språk: Svenska
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar