onsdag 13 november 2013

Cirkeln av Mats Strandberg & Sara bergmark Elfgren

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

Recension: Jag vet inte vart jag ska börja, den här boken fick mig att känna allt möjligt, både glädje, sorg, hat, lycka och hopp. Den här boken var verkligen en blandning av allt, mellan himmel och jord. Det fanns så mycket att ta in från den här historien och så många karaktärer att fördjupa sig i. Jag gillade hur författarna Mats och Sara valde att skriva boken på, då varje karaktär fick berätta sin historia, då man hela tiden hoppade från en karaktärs vinkel till en annan. Det blev som sagt en bra dynamik. Cirkeln hade det som fick mig att bara fortsätta att läsa tills jag tog slut på den, då jag sträckläste den på två-tre dagar trots att den är på väldigt många sidor (515).

När jag började läsa Cirkeln, fick jag en känsla redan i början att den här boken skulle bli speciell. Den hade en mystik som jag drog mig till, vilket var uppskattat. Inledningen blev både spännande och dramatisk, då jag hade svårt att sluta läsa. Den var helt enkelt väldigt bra skriven, då man lätt svävar igenom boken på ett effektivt sätt. Jag gillade även att det fanns så många olika karaktärer, med så många olika karaktärsdrag som man lätt kunde fantisera upp. Eftersom jag själv är tonåring kan jag lätt känna igen mig i ett av karaktärerna. Författarna har verkligen byggt upp en trovärdig, spännande väld, med både magi, tonårsproblem, mystik och kärlek. Jag kan verkligen rekommendera den här boken för alla, den har en stor blandning av allt.

Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Raben & Sjögren