torsdag 13 juni 2013

Böcker i Brevlådan!

Det har återigen kommit några böcker hemskickade från ett bokförlag, den här gången blev det en tonårsbok och en deckare. Det är inte vanligt att jag läser deckare och ungdomsböcker, men nu tror jag att jag tar och stiger in och utforskar den delen, det får helt enkelt bära eller brista...

Jag själv måste säga att det var ganska längesedan jag läste en ungdomsbok (då det inte är inblandat någon fantasy eller magi). Men det ska bli jätte kul att ta mig in i en bok där det handlar om någons ungdoms liv.






David Wibergs alter ego Linnea, 16 eller typ 17, skriver direkt från hjärtat i sin anteckningsbok. Om vänskapen med Janine. Om kärleken till Antony. Och längtan till Peace and Love-festivalen då ALLT ska hända.

Pirat förlaget











Jag fick också deckaren Död i Skugga av Anne Holt. Jag läste bokens baksida för inte så länge sedan i en bokhandel i stan och just den här boken fick mig att bli nyfiken...
Jag har redan sett väldigt måga människor som har köpt boken, men framförallt läst den på standen och i parken utanför statsbiblioteket i Helsingborg stad. Man börjar undra om boken är en beroendeframkallande deckare?


En regnig fredagseftermiddag i juli månad år 2011 dör 8-årige Sander Mohr i sitt eget hem. Föräldrarna är otröstliga. Medan alla utgår från att det rör sig om en tragisk olycka är det bara den unge och nyutexaminerade polismannen Henrik Holme som fattar misstankar om att allt kanske inte stod rätt till i det välmående hemmet i ett av Oslos bästa bostadsområden. Utan erfarenhet men med viljestyrka och engagemang lyckas han övertala kriminalpsykologen Inger Johanne Vik att medverka i en utredning som avslöjar den tragiska sanningen.

I skuggan av den stora katastrof som drabbar Norge samma dag som Sander dör försöker de omaka parhästarna nysta upp en familjs allra mörkaste hemligheter. Jakten på sanningen bakom 8-åringens död blir en brutal konfrontation med fördomar och skamkänslor, med lögner och mänsklig förnedring.

Pirat förlaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar