HANDLING
När Autumn och Finn växte upp var de oskiljaktiga – nu när de ska börja high school gör de allt för att undvika varandra. Finn har blivit den populära killen som alla vill vara. Autumn har en pojkvän och trivs bäst med sina nära vänner. Ändå är det något som skaver varje gång hon ser Finn, en fråga som inte går att ignorera: Tänk om ... ?
En regnig augustidag sker en olycka som får Autumn att ifrågasätta allt, och tvingar henne att konfrontera deras gemensamma förflutna. För om han hade varit med henne hade allt varit annorlunda.
När Autumn och Finn växte upp var de oskiljaktiga – nu när de ska börja high school gör de allt för att undvika varandra. Finn har blivit den populära killen som alla vill vara. Autumn har en pojkvän och trivs bäst med sina nära vänner. Ändå är det något som skaver varje gång hon ser Finn, en fråga som inte går att ignorera: Tänk om ... ?
En regnig augustidag sker en olycka som får Autumn att ifrågasätta allt, och tvingar henne att konfrontera deras gemensamma förflutna. För om han hade varit med henne hade allt varit annorlunda.
RECENSION
Om han hade varit med mig av Laura Nowling lägger uppväxt, första kärlek och tragedi som huvudämne, vilket fick mig att bli berörd. Även om detta är en kort och snabbläst bok fyller den alla kategorier som en ungdomsbok ska ha. Den ungdomliga känslan, att hitta sig själv, välskrivna karaktärer och en utveckling som inte är lätt att förutse. Detta är en bok som jag rekommenderar till de yngre läsarna, speciellt om man vill ta steget till att komma in i litteraturvärlden, om man inte har läst mycket böcker tidigare.
Om han hade varit med mig av Laura Nowling lägger uppväxt, första kärlek och tragedi som huvudämne, vilket fick mig att bli berörd. Även om detta är en kort och snabbläst bok fyller den alla kategorier som en ungdomsbok ska ha. Den ungdomliga känslan, att hitta sig själv, välskrivna karaktärer och en utveckling som inte är lätt att förutse. Detta är en bok som jag rekommenderar till de yngre läsarna, speciellt om man vill ta steget till att komma in i litteraturvärlden, om man inte har läst mycket böcker tidigare.
Jag har läst många liknande böcker som denna, vilket inte fyller kvoten för mig när det kommer till de överraskningar eller oväntad spänning som jag suktat efter. En sorgsen start till slut ger boken en gråtonad yta. Att boken skapar känslor som berör är guldkornet i boken, men inte mer än så.
Betyg: ★★★☆☆
Titel: Om han hade varit med mig
Författare: Laura Nowling
Förlag: Mondial
Sidor: 364
Språk: Svenska
Rec: Ja
Författare: Laura Nowling
Förlag: Mondial
Sidor: 364
Språk: Svenska
Rec: Ja

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar