tisdag 16 februari 2021

Tisdagstrio: Biblioterapi (Böcker som får mig att må bra)!

 Ugglan & Boken valde temat Biblioterapi denna vecka och ämnet handlar om vilka böcker som får oss att må bra. Nedan finner ni mina böcker som jag alltid bli lika glad över att läsa. Har du läst någon av dessa? Vilka är dina favoriter? Skriv i kommentarerna!



War Horse av Michael Morpurgo- är en bok om det stora bandet mellan en häst och en pojke under ett brinnande krig. Jag skulle säga att jag alltid blir rörd och glad över böcker som inkluderar hästar. Hästar har jag alltid tyckt om och det kommer jag alltid att göra. 

Ett Hov av Taggar och Rosor av Sarah J Maas- kommer bli en klassiker för mig. Det kommer bli en bok som jag alltid  kommer lägga stort värde till. Boken har allt som en riktigt bra saga ska ha, allt från älvor, vackra slott, prinsar, starka karaktärer, äventyr och en storslagen romans. 

The Vampire Diaries av L.J Smith- får vi inte glömma. Vampyrer, triangeldrama och en evighets kärlek är en av anledningarna till att jag blev intresserad av böcker. Vampyrfenomenet blev starten till allt. Stort tack till författaren L.J Smith. 💓


26 kommentarer:

  1. Jag älskade böckerna om Svarta hingsten av Walter Farley när jag var barn. Men jag har inte själv kommit närmare hästar än när jag hjälpte mina barn i ridskolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt! Kanske behöver man läsa lite mer om hästar trots allt. Känslan är helt underbar. Vad kul att barnen får uppleva känslan att rida. :)

      Radera
  2. War Horse har jag sett som film och tårarna bar sprutade både på maken och mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullkomligt med. Det var en väldigt bra film! :)

      Radera
  3. War horse har jag bara sett som film. Med tanke på att boken oftast är bättre än filmen så måste boken vara fantastisk för filmen var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om boken väldigt mycket. Jag blev förvånad över att boken bara sträckte sig över ca 300 sidor. Skriv gärna tillbaka på bloggen om vad du tyckte om boken War Horse.

      Radera
  4. War Horst vet jag inte om jag skulle våga läsa. Det känns så hemskt att tänka på hästarna som har använts i krig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag förstår vad du menar. Bortsett från det var boken väldigt bra. :)

      Radera
  5. Inte läst någon. Sett ganska mycket av Vampire Diaries-serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad kul! Du får inte missa att läsa The Vampire Diaries! Om du gillade tv serien, lär du nog gilla böckerna.

      Radera
  6. Har läst de flesta böckerna i Glastronen-serien av Maas. De mår man också bra av att läsa. Har även denna serien bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad kul Lena! Det är böcker man inte får missa att läsa. Så stor tummen upp på det!

      Radera
  7. Oj, olästa alla tre. De första kan jag inte ens påminna mig om att jag sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Då har du något att se fram emot tycker jag! Skriv gärna tillbaka på bloggen om vad du tyckte om böckerna om du läst ut någon. :)

      Radera
  8. Tur att jag införskaffade mittersta boken på rea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det gjorde du rätt i, för jag gjorde lika så. Idag är bokserien den bästa jag läst och har nu blivit min favorit blad alla bokserier jag har. :) Skriv gärna vad du tyckte om boken här på bloggen!

      Radera
  9. Har inte läst någon av dem. Men en bok av Maas har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Planerar du att läsa någon av böckerna? :)

      Radera
  10. Dessa var nya för mig. Vampire Diaries-serien bara sett lite av, hade ingen aning om att det fanns böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul! De två första böckerna av The Vampire Diaries av L.J Smith finns på svenska. The Vampire Diaries Uppvaknandet och Kampen / Vredne och Återkomsten. Stort tummen upp på böckerna! :)

      Radera
  11. Vampire Diariesböckerna har jag läst och tv-serien har jag sett. Damon <3
    Vet inte om jag skule klara att läsa War Horse. Sarah J Maas A Throne of Glass-serien ahr jag läst en inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag håller med om Damon <3! Bättre dialoger än Damon i böckerna kommer jag nog aldrig läsa om.
      Om du gillade A Throne of Glass serien kommer du att älska ACOTAR (A Court of Thorns and Roses) av Sarah J Maas! Bästa boken jag läst på länge. Bokserien har blivit min favorit. Skriv gärna tillbaka efter du läst boken! :)

      Radera
  12. känner inte till någon av dina tre. hästböcker läste jag i ungdomen för att inte säga barndomen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Hästböcker är verkligen mysiga. Jag hade önskat att det finns fler ungdomsböcker i den genren. Håller tummarna att det kommer snart.

      Radera
  13. War Horse känner jag till, men har inte läst. Själv läste jag nog också en och annan hästbok i barndomen/ungdomen, trots att jag aldrig har ägnat mig åt ridning eller så. Hästar är fina djur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästar är helt underbara. Som jag skrev i tidigare kommentar önskar jag att det fanns fler hästböcker på marknaden. Vill gärna läsa mer hästböcker. :)

      Radera