tisdag 5 april 2016

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Krisp!

Ivy Pocket är en vandrande katastrof, som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristokrater hon arbetar för. Bilden vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad.

När Ivy hamnar i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband (som möjligen har en förbannelse vilande över sig) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från det ögonblicket och framåt kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd.

Vem som helst utom Ivy pocket är en blandning mellan en barnbok och en ungdomsbok, jag måste medge att den här boken skulle också passa utmärkt för vuxna att läsa.
Själva boken utspelar sig under 1800-talets England då man får följa Ivy Pockets vardag ute på landet hos en rik familj. Ivy pocket  är en tolvårig tjej som arbetar som en tjänsteflicka och under sin resa stöter hon på otroligt många olika problem av olika sorter som hon tacklar på sitt egna lilla vis. Trots Ivy Pockets unga ålder så är hon väldigt modig och tuff. Hon försöker alltid göra sitt bästa för att behaga alla hon känner och bekantar sig med. Under bokens gång träffar hon otroligt många karaktärer av olika slag. En kvinnlig karaktär vid namn Always stöter hon på under en resa från Paris till England och de blir nära vänner. Ivy Pocket är glad över att hon mött en sådan vänlig själ. Fru Always stöttar och hjälper Ivy Pocket när hon behöver det, men hon verkar dölja flera hemligheter. När Ivy pocket var på väg till familjen på landet, träffar Ivy Pocket på Rebecca, en trettonårig tjej som tillhör familjen hon tänker uträtta sitt ärende hos. Under färden pratar de båda om många saker och de blir nära vänner, när hon sitter på tåget med Rebecca, får Ivy Pocket reda på att hon kommer få bekanta sig med en flicka vid namn Matilda, Rebeccas lillasyster, en gräslig flicka som är otroligt bortskämd och elak. Men det skrämmer inte Ivy Pocket.

Boken handlar om Ivy Pocket som av slump får ett stort uppdrag av en rik hertiginna. Hon fick ett uppdrag om att frakta ett stort och värdefullt halsband från Paris till England. Ivy Pocket blir tilldelad 100 pund före uppdraget och 100 pund efter uppdraget, vilket är väldigt mycket pengar som hon inte kan motstå. Eftersom Ivy Pocket är en föräldralös flicka och precis blev sparkad av sitt senaste arbete, så kom det här väldigt lägligt. Men det kommer inte bli en så enkel resa som Ivy Pocket tror att det kommer bli...

Språket i den här boken är väldigt charmig och mycket ironisk, jag är imponerad att författaren Caleb Krisp verkligen fått till dialogerna på ett så skickligt sätt. Ivy Pocket kan både vara små elak och väldigt kreativ i sina ordval. Eftersom hon är så ärlig som hon är, så säger hon exakt vad hon tycker och tänker kring olika saker, vilket gör att det bli enorm roligt.

Jag fastnade direkt för den här boken, tillsammans med de vackra bilderna och med den charmiga Ivy Pocket, kunde jag inte lägga ifrån mig denna bok en enda sekund. Jag läste ut boken under en dag, då texten var rätt enkel och bilder fanns tillgängligt lite här och där. Den var verkligen mysig att läsa när man ligger i sin varma säng, eftersom boken upplevdes nästan som en saga. Jag måste säga att jag aldrig har skrattat få mycket förut, Ivy  Pocket kunde vara så fruktansvärd elak och säga makalösa kommentarer till andra människor, men hon är som sagt endast ärlig, men det är det som gör det så roligt. Efter en bit in i boken, börjar det kännas som en annan variant av Emil i Lönneberga, vilket jag tyckte om. Den här boken kan jag rekommendera att läsa om man vill ha ett gott skatt.

Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket
Författare: Caleb Krisp
Sidor: 352