söndag 3 april 2016

Glastronen av Sarah J Maas



Glastronen


I kungadömet Adarlan – där magi och gamla seder förbjudits, och där härskaren styr med järnhand – kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott.
Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling – mördare, tjuvar och soldater – blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe.
Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall, kommer att träna henne. Och båda kommer att försöka vinna hennes hjärta. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda.
Celaenas kamp för sin frihet övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försök att förgöra de mörka krafterna innan de utplånar hela hennes värld.


Recension: Vilken underbar fantasy bok! Den här boken gillade jag starkt! Det fanns så många moment i den här boken som blev så otroligt bra. Till att börja med så utspelas hela äventyret i landet Erilea. Då en hel del ondska har härjat fritt runt om i landet i  många år. Det är framförallt kungen i staden Adarlan som styr och han bryr sig inte om vad människorna behöver och vill ha. I boken får man ta del av hur kungen i Adarlan har slaktat hundratals människor och bränt sönder alla magiböcker runt om i landet endast för att säkra sin egen makt. Det just i det kungadömet som huvudkaraktären Celaena Sardothien har skickats till för att bli kungens lönnmördare. Det är också här i kungens glasslott som vi läsare får tillbringa vår tid.

Huvudkaraktären Celaena Sardothien är verkligen en kämpe från början till slut. Hon är en välskriven karaktär med glimten i ögat som gör att dialogerna i boken blir underhållande.  I början av boken uppfattade jag henne väldigt envis och egoistisk men det förändrades totalt när hon mötte prins Dorian och kapten Chaol som har stora roller i den här boken. Jag tyckte det var väldigt lätt att sätta sig in i den här världen och  karaktärerna. Många gånger har man velat ta ut karaktärerna ur boken och bara krama om de. Scenerna i boken är både charmiga och underhållande och många gånger kände jag en stor glädje över att det äntligen skrivs om en riktig tuff tjej som vågar ta för sig och göra precis vad hon känner för. Det var lätt att fantisera upp världen och jag kände tidigt att jag blev en del av äventyret. Författaren Sarah J Maas har förmågan att skriva på ett väldigt fint sätt trots den hårda undertonen i historien, hon får det att låta som magi och det inspireras jag av. "Bibliotek är fulla av idéer. Kanske de mest farligaste och mest maktfulla av alla vapen" 
Jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla som tycker om äventyr och fantasy. Äventyr, drama, mystik och kärlek är bara en liten smula av det hela.

Betyg: ★★★★★
Titel: Glas tronen
Författare: Sarah J Maas
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal sidor: 400
Utgivning: 2016
Rec ex: Ja



2 kommentarer:

  1. Jag håller med, en helt fantastiskt bra bokserie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade önskat att fortsätta läsa serien, dock finns det många andra böcker jag skulle vilja läsa nu. Får helt enkelt återuppta bokserien så småningom.

      Radera