torsdag 9 juni 2016

Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins

Anna och den franska kyssen

Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat återgälda hennes känslor.
Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka i väg henne till Paris för att hon ska gå sitt sista skolår där. Men trots att hon inte kan ett ord franska lär Anna känna en del coola nya personer, inklusive den snygge Étienne St. Clair, som snabbt blir hennes bästa vän.
Tyvärr är han upptagen - och det kanske hon också är... Eller?
Annas år i Paris, staden som brukar kallas »världens mest romantiska«, visar sig bli omtumlande, hjärtslitande och alldeles fantastiskt. Ett år som förändrar henne för alltid.

Recension: Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins var bättre än vad jag förväntade mig att den skulle vara. När jag först höll boken i handen, så var jag rätt skeptisk. Kommer jag verkligen fastna för den här typ av genre? Men jag lät mig själv att läsa första kapitlet och förvånande nog fastnade jag. Jag tycker huvudkaraktären Anna påminner lite om mig själv och att hon nu sätts in i en situation hon nu inte alls är bekväm med, fick mig att bli ännu mer nyfiken på hur hon kommer tackla sina känslor av osäkerhet.
Man kommer rätt snabbt i kontakt med många karaktärer i början, då många av karaktärerna är antingen Annas grannar på sitt internat eller går på skolan som Anna studerar på. Jag tycker att författaren lyckades suveränt med att skapa de olika karaktärerna i boken, det känns som Stephanie Perkins har lagt ner mycket tid till att bygga upp de, då de alla har sina underhållande sidor på ett eller annat sätt.
I den här boken finns det otroligt mycket humor. Om man inte får ta del av det genom dialogerna, så finns det i berättarformen och det tycket jag var härligt. Stephanie Perkins har också lyckat väldigt bra med att väva in alla karaktärer i historien på ett snyggt sätt och det var genom det som det flöt på så bra.

När det gäller romansen i den här kärleks boken, blev jag en aning besviken. Jag tyckte att hela boken var otroligt gullig, det fanns många charmiga killar och romantiska scener. Men det kunde ha lyftas upp ännu mer, OM huvudkaraktären Anna inte var så korkad som hon var. Jag vet inte om det var menat att Anna skulle vara trög eller otroligt blyg, då hon inte förstår signalerna från en kille. Jag tycker att Etienne kämpar och kämpar, men Anna lyckas verkligen inte förstå signalerna som Etienne signalerar med, vilket jag tycker drar ner på den här boken. Hur tydligt måste det vara?? Anna, ta och öppna ögonen! Man behöver inte vardera, analysera och reflektera kring allting. Bara gör det du önskar! Man behöver inte tänka så mycket hela tiden...
Man väntade som sagt att något romantiskt skulle hända, men det blev en låååång väntan.

Men oavsett det, så tycket jag om boken. Som läsare fick man en känsla av att verkligen befinna sig i Paris, det var många beskrivningar på byggnader, vart man befann sig och vad som hela tiden sker runt omkring Anna när hon springer runt i Paris. Sedan fick man uppleva en hel del skratt och några drama scener, vilket fick mig att tänka på hur det var för mig att gå i gymnasiet.
Men också känslorna när man blir kär för första gången. Det lyckades Stephanie Perkins med att beskriva på ett tydligt och vackert sätt, vilket jag gillade starkt.
Jag rekommenderar boken.

Titel: Anna och den franska kyssen