söndag 5 juni 2016

Sista Riket av Brandon Sanderson


I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter...

Sista Riket skriven av Brandon Sanderson var ett wow äventyr! Det här var en fantasy bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Det komplicerade magisystemet var imponerande och all magi jag fått läsa om var underhållande. Huvudkaraktären  Kelsier var unik skriven med hans starka motivation att störta överstehärskaren. Jag gillar hans charm och hans begåvning runt magin, det kändes som att det var lite Peter Pan stuk över honom. Kelsier lyfter boken otroligt tack vare hans smarthet och hans kunskaper av det magiska systemet Allomanti. 

Vin är en annan karaktär som jag älskade att läsa om. Hennes bakgrund är både mörk och tragisk, men när Vin möter på Kelsier förändras hennes värld. Hon slängs ut i en okänd värld, då hon måste anpassa sig snabbt för att överleva. 

Brandon Sanderson har blivit en storfavorit hos mig. Jag älskar hans karaktärer, hans storslagna äventyr och hans fantastiska världsbygge. Det här är inte sista gången jag läser hans böcker. Jag rekommenderar starkt!


Betyg: ★★★★★
Titel: Sista Riket- Mistborn Serie
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Sidor: 742
Utgiven: 2015
Rec-ex: Ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar