tisdag 11 februari 2020

Domaren av Dag Öhrlund

Domaren (pocket)

Suzanne Eriks är respekterad domare i tingsrätten. Men hon är också psykopat. Suzanne skipar dödlig rättvisa mot en kvinna som förskingrat miljoner från en organisation som hjälper svältande barn i världen. Hennes vän Jessica är präst, en trasig själ som dämpar sin ångest med mat och alkohol. När mannen som en gång kränkte och utnyttjade henne utnämns till professor och hyllas, bestämmer sig Jessica för att hämnas. Väninnorna börjar misstänka varandra och snart avslöjas sanningar över ett middagsbord, vilket blir början på ett skrämmande samarbete. Suzanne och Jessica bestämmer sig för att tillsammans städa upp bland onda människor som världen inte behöver.

Recension: Boken Domaren av Dag Öhrlund har stått på min Att läsa lista ett bra tag nu och jag kan säga att jag gjorde rätt med att skriva upp boken på listan. Författaren Dag Öhrlund lyckas att skapa en spännande, dominant, attraktiv och intelligent kvinnlig huvudkaraktär vid namn Susanne Eriks som lever i två olika världar. Även om hon har en familj med två barn hemma, så finns det en andra sida som består av spänning, lyx och sexuell njutning på en helt annan nivå än vad som upplevs hemma i hennes tråkiga familjevardag. Suzannne är en kvinna som gör precis vad hon känner för i stunden. Upplever hon tristess tvekar hon inte en sekund för att spexa upp det en aning genom lögner, otrohet, lyxiga middagar och mord.

Författaren Dag Öhrlund visste precis hur han skulle fånga läsaren i början av boken och nu kommer jag i fortsättningen att alltid får ryssningar genom kroppen efter barnvisan lilla snigel akta dig, akta dig. Kopplingen av sången är äckligt skrämmande.
Precis som tidigare böcker är historien snyggt och skickligt skriven. Dock är jag osäker om serien kommer hålla i längden då det förekom alldeles för många liknande bitar från tidigare böcker om psykopaten Christopher Silverbjälke. Båda huvudkaraktärerna är psykopater med en önskan om att leva i överflöd av lyx, att rensa upp i samhället ifrån idioter och personer som står i vägen för deras drömmar.

Jag hoppas att författaren hittar en annan typ att twist i kommande böcker för att hålla intresset uppe.
Domaren av Dag Öhrlund är första bocken i serien av Suzanne Eriks.

Betyg: ★★★