lördag 21 november 2015

Dimensioner av Sofie Berthet

Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex - då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.
Men så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att resor mellan dimensionerna - tidsresor - är möjliga. Nova får dessutom reda på att hon är den första människan i historien med förmågan att förflytta sig i tiden. Det öppnar magiska dörrar: Hon får uppleva saker som ingen annan upplevt, saker hon aldrig kunnat drömma om. Men Novas förmåga utgör också ett hot mot det strikt uppdelade framtidssamhället, något som gör henne till måltavla för mäktiga krafter. Och samtidigt som hela hennes liv förändras försöker hon desperat hålla fast vid den omöjliga kärleken till Alex.

Recension: Dimensioner av Sofie Berthet är en dystopisk bok som har mycket med vår nutid och framtid att göra. När man börjar läsa boken befinner man sig i Skateholm, vilket ligger någonstans i Skåne, nära Trelleborgs trakten. Man får ta del av den skånska landsbygden, speciellt by känslan med tanke på att huvudkaraktärerna lever i den typ av miljö. Man får följa Nova som är huvudkaraktären i den här boken och man märker rätt tydligt att hon beskrivs som vilken tonårstjej som helt. Hon är väldigt öppen, kreativ och lugn som person, men också väldigt annorlunda eftersom hon har förmågor som hon inte trodde var möjliga. Mycket av det man får ta del av Nova är vad hon brukar göra under sin fritid, men man får också ta del av hur hela hennes värld förändras när hon inser att det finns mer än bara just den verklighet som hon känner till. Dock utvecklas hon inte mycket. Det är som att hon förhåller sig till en standard linje, där man inte får ta del av några nya sidor av henne, vilket gör att hon blir väldigt enformig genom bokens gång. När det gäller Alex som Nova möter tidigt i boken, så får man ta del av Alex mystiska personlighet, vilket gör historien rätt intressant. Alex uppfattas som en kille som har levt väldigt länge, som vet hur världen funkar. Trots sin mystiska sida i början, så öppnar han upp sig rätt fort. Vilket jag tyckte var synd, då man fick en klar blid rätt snabbt av vilken typ av kille han är. Till slut känns det som han inte blev mer intressant längre. Trots att det här var en rätt tjock bok, så blev jag rätt besviken på att det fanns så få karaktärer i boken. Vilket gör att det blir tråkigt i längden. Jag skulle säga att boken kretsade kring totalt 4 karaktärer som man fick ta del av när det gäller dialoger. Men annars så fanns det väldigt många ytliga karaktärer som kom in i bilden lite då och då. Så få karaktärer är alldeles för lite på 400 sidor. När det gäller handlingen, så får man följa Novas vardagliga liv tills hon träffar Alex som har förmågan att ta sig till vilka tidsepoker han vill. Med tiden som hon lär känna Alex djupare och djupare, så får hon reda på en hel del om den värld hon lever i, men också vilka förmågor hon besitter. Men allt eftersom hon lär känna Alex, så inser hon också att hennes tillvaro blir allt farligare. Det finns andra tidresenärer som är ute efter henne. Det finns så mycket hon inte visste, så mycket hon måste lära sig och det är inte det lättaste när hennes känslor vaknar till liv för Alex.

Vad jag fick uppleva från den här boken var att Dimensioner är en typisk höstbok som frambringar en mysig och mystisk känsla över både historien, karaktärerna och miljön. Karaktärerna presenteras på ett snyggt och välskrivet sätt som får en att vilja vara med i gemenskapen i boken. Trots att det finns övernaturliga incidenter, så känns historien väldigt trovärdig. Det är skickligt skrivet av författaren som lyckas balansera de vardagliga händelserna med en smula äventyr och övernaturliga händelser. Dock känns det som att författaren Sofie Berthet försöker dölja svar från det öde Nova är menad att vara en del av. När tempot ökar och spänningen håller på att kännas ut till fingertopparna, så är det som att bli slagen med en bok i huvudet. Allt bara rasar samman. Det är som att författaren tvingar en att läsa vidare hela tiden, vilket gör att huvudkaraktären Nova aldrig får svar på sina frågor. Vilket är frustrerande. Sedan blev det en hel del berättande om framtiden, men jag skulle hellre läsa om hur det skulle vara att leva i den. Mycket av det som jag uppfattar angående boken är att författaren vill förmedla om vår situation angående miljön. Att det är en mycket viktig fråga idag och det är det som blir huvudämnet i boken. Men tyvärr känns det som om det endast var två höjdpunkter i boken, vilket gör att boken skulle passa bra att endast bli skriven runt 200-300 sidor. Jag kommer inte fortsätta läsa Nova-trilogin.

Betyg: ★★
Titel: Dimensioner
Författare: Sofie Berthet