fredag 29 maj 2015

Den Röda Pyramiden av Rick Riordan




Carter och Sadie har ingenting gemensamt förutom att de är syskon. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små.
En kväll kallas de båda till British Museum av doktor Kane, som berättar om ett »forskningsexperiment« som ska ställa saker till rätta för deras familj. Men hans planer slår fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska – den egyptiska guden Set – som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar syskonen att fly för sina liv.
Carter och Sadie måste nu ge sig ut på ett farligt uppdrag, från Kairo till Paris till sydvästra USA, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.

Recension: Nu har jag äntligen läst ut Den röda pyramiden av Rick Riordan och jag kan ju säga att den här boken levererade! Wow, vilket äventyr! Jag själv har inte läst något att författaren Rick Riordan förut, men jag är väldigt glad över att fått möjlighet att läsa hans nyutkomna bok i den nya serien. Författaren Rick Riordan har ett imponerande skrivsätt som gör att man fastnar i historien tillsammans med de välskapta karaktärerna och intrigerna. Det fanns så mycket mystik, action och humor att jag inte kunde sluta läsa. 

I den här boken får man följa två unga personer, Carter och Sadie som har till uppdrag att hitta sin försvunna pappa och finna sanningen om sin avlidna mamma. Under vägens gång möter de otroligt många karaktärer, alla med olika egenskaper, utseende, personligheter och mål. Både en massa gudar och en hel del djur som hjälper och hindrar de på vägen. Huvudkaraktärerna Sadie och Carter var välskrivna karaktärer som kompletterade varandra på en mycket effektivt och roligt sätt. Dialogerna blev underhållande utan att det blev för slarvigt och tråkigt. När det gäller själva historien tyckte jag att författaren Rick Riordan lyckades skapa en väldigt fascinerande värld, där det märks tydligt att man har lagt en hel del tid på att få till historian inom den Egyptiska mytologin, men också alla de föremål som finns med i boken. Texten i boken tyckte jag flöt på mycket bra, man fick hela tiden beskrivningar på både miljön och de gudar som Sadie och Carter få vara med om. Jag tyckte mycket av den varan gjorde att jag som läsare lätt kunde fantisera upp scenerna och på så sätt drömma mig bort i världen på ett magiskt sätt. Magi, ja, det fick man mycket av i den här boken. Huvudkaraktärerna möter en hel del magi i alla dess former och det tyckte jag var imponerande, då författaren Rick Riordan lyckas få upp spänningen oerhört.

Det här boken innehöll många sidor och kapitel, vilket gör att man får vara med om otroligt mycket. Ett stort äventyr helt enkelt. Det är inte ofta jag läser sådana här typer av böcker man jag rekommenderar den här boken till alla unga som äldre läsare, här finns det mycket att upptäcka och njuta av. Dock måste jag påpeka att det fanns några kapitel som jag tyckte författaren inte behövde ta med i boken, då boken blev en aning onödigt lång. Men i det stora hela så är det här en bokserie som man inte bör missa.


Betyg: ★★★★
Titel: Den röda pyramiden
Författare: Rick Riordan
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Sidor: 581
Utgiven: 2015
Rec ex: Ja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar