onsdag 27 maj 2015

Den lille Prinsen av Antoine De Saint-Exupery

Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker. Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen? Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen »tämjer« varandra, vilket enligt prinsens lärdom är svaret på kärlekens mysterium.

Den lille prinsen av Antoine De Saint-Exupery är en barnboks klassiker som har översatts till 206 språk och som sålts över 140 miljoner exemplar. Boken är den mest översatta boken i fransk litteratur.

När jag håller boken i mina händer kan jag inte motstå att bläddra lite snabbt i den. Min nyfikenhet växte redan i början och fortsätter en bra bit in i boken. Jag blev väldigt imponerad av författaren Antoine De Saint-Exupery som lyckats få med mycket av livets frågor på de få 90 sidorna. Språket i boken var mycket annorlunda än det jag väntat mig, med en välskriven, enkel och formel stil. Under min läsning börjar jag tänka på om barnen verkligen förstår språket i boken? Kanske är det anpassat till lite äldre barn?
När det kommer till bilderna i boken blev jag besviken. Jag kände mig inte fascinerad av att titta på de med sin simpelhet. Jag tror inte att barnen skulle känna någon fascination eller magisk upplevelse av att se de heller.

Trots att den lilla prinsen får vara med om mycket genom at träffa olika djur och människor, tycker jag inte att spänningsnivån var på topp i den här barnboken. Jag upplevde att boken uppfattades som väldigt känslolös och smått deprimerande. Jag gjorde en väldigt lång paus efter de första 60 sidorna och efter några dagar fortsatte jag läsa de sista sidorna.
I slutändan tycker jag nog att den här barnboken skulle passa en vuxen istället.

Betyg: ★★
Titel: Den lilla prinsen