söndag 5 januari 2014

Stad Av Aska av Cassandra Clare

Clary Fray önskar att livet bara kunde återgå till det normala. Men vad är normalt när du är en demondräpande skuggjägare, vars mamma ligger medvetslös i en magipåverkad koma och du plötsligt kan se varulvar, vampyrer och älvor på gatorna?
Clary försöker dra sig undan från skuggvärlden för att kunna hänga mer med Simon (är han kanske mer än en vän?), men Jace tänker inte släppa henne så lätt. Och den enda chansen Clary har att hjälpa sin mamma är om hon söker upp Valentine, den ondskefulle skuggjägaren som mördat hennes morföräldrar och dessutom är hennes pappa.

Recension: Stad av Aska är andra boken av The Mortal Instruments och när jag satte mig ner och började läsa den här boken var det som att komma hem, man känner sig som en del av den här välden bokstavligen. Att få möjligheten att läsa vidare på Jace, Clarys, Simons och de andra karaktärernas äventyr är verkligen underhållande.

Man kan ju säga att Stad av Skuggor var första startskottet för att komma närmare in på världen, nu har Cassandra Clare höjt spänningen där nya faror lurar, nya karaktärer dyker upp, fler hemligheter avslöjas och nya band skapas. Det som då händer är att Clary börjar förstå att hon är en del av något större än hon kunnat ana. Hon börjar slåss med hen hel del känslor mellan Simon och Jace, men också de hemligheter som dolts hela hennes liv. Skuggjägaren Jace har det inte heller lätt, i början möter vi upp honom på hans värsta tänkbara sida. I den här boken strider Jace inte bara mot demoner, utan mot hans riktiga jag. Nu möter han motstånd från den högre graden av lagen och är tvungen att straffas för det han gjort och för det han sagt, vilket får en snabb fart på historien.

Jag tyckte Stad av Aska höll måttet från första boken, då man hela tiden upptäcker nya sidor av karaktärerna, men också den värld de lever i. Det var många scener jag fick rysningar av och många scener där jag faktiskt fällde tårar, vilket jag inte alls trodde jag skulle göra i den här boken. Som de flesta vet brukar bok två i en serie inte alls hålla måttet som den första, men det tyckte jag att Stad av Aska absolut har gjort.
Simon (Clarys vän) kom mer in i historien den här gången vilket var kul, att se Simon strida mot både Jace kommentarer och i den här världen som han egentligen inte kommer ifrån, är väldigt intressant
med tanke på att han inte alltid har världens tur. Dock får hans otur alltid honom på fall...
Som sagt hänger ondskan i luften hela tiden genom den här boken och jag kan ju säga att det var svårt att lägga ifrån sig boken när man väl börjat läsa. Även om den här boken låg på ungefär 500 sidor så kändes det definitivt inte så. Författaren Cassandra Clare har en tendens att skriva mycket som man lätt fastnar i, vilket är bra eftersom det är exakt så man vill ha det.

Titel: Stad av Aska
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Bonnier Carlsen