fredag 31 januari 2014

Revolt av Suzanne Collins

Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit?

Recension: Revolt, WOW vilken upplösning! Den här boken har jag läst en gång förut, men det är inte fören nu jag tänker skriva en omdöme av den. Jag kan som sagt aldrig sluta läsa när man väl har börjat läsa en av Suzanne Collins böcker, hon har en väldigt förmågan att fängsla läsaren, med mycket dramatik, kärlek och äventyr. Jag tyckte Revolt var en mycket djupgående bok den här gången, nu får man läsa om hur Katniss mår och hur hon tänker kring allt som hänt, men även om spelet verkligen börjar för rebellerna så är det mycket som händer med Katniss. Hon måste fortsätta kämpa för friheten i distrikten och det är väldigt många människor som dör på vägen, jag kunde inte förmå mig att sluta gråta när några av mina favoritkaraktärer tar för väl. Det är många som väljer att stå upp för Katniss och det är ett stor pris de får betala.

Jag tycket verkligen Revolt framhävde det som jag verkligen ville få mer reda på. Den stora Revolten mot huvudstaden, distrikt 13, även de andra distrikten fick man ta en närmare titt på genom bokens gång, nya karaktärer mötte man, vissa äldre från de andra böckerna och vissa helt nya, vilket är riktigt kul. Jag tycker det är fantastiskt kul att Gale fick en mycket större yta än de andra böckerna, man kan nästan säga att det här var Gales stora succé! Finnick är också en karaktär jag gillade från boken Fatta Eld, så det var verkligen kul att få läsa lite mer om honom i den här slutomgången. Nu när jag läste ut sista sidan av boken (epilogen) så kunde jag inte hålla mig, det var för många tankar som föstes upp och tårarna bara forsade ut. Man har som sagt kommit riktigt nära alla karaktärerna och att få ett slut känns väldigt bra. Katniss Everdeen är en förebild jag alltid kommer se upp till.

Ja, vad mer kan man skriva utan att avslöja spännande och dramatiska scenerna, jag tycker det ska bli super kul att se hur man kommer att bygga upp Revolt filmerna, nu när man vet att det blir två delar.

Favoritcitat: Så småningom börjar mina vingar förlora sin kraft, jag tappar höjd och tyngdkraften drar ner mig i ett skummande hav som har samma färg som Finnicks ögon.

Titel: Revolt
Författare: Suzanne Collins