måndag 6 januari 2014

Legend av Marie Lu




Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.


Recension: Legend av Marie Lu är en ny bokserie som de flesta tar som en liknelse med The Hunger Games, men det första jag ska påpeka är att den verken har samma uppbyggnad eller historia.
Legend har en helt annan dynamik och intrig som gör att den blir annorlunda. När jag först fick den här boken i brevlådan, hade jag inte stora förväntningar på den, men jag var väldigt nyfiken att läsa den med tanke på att jag har läst och hört väldigt mycket om den i media. Dock måste jag säga att den var väldigt trögstartad, det hände inte mycket i boken förrän man har läst 100 sidor av den. Jag tror att författaren valde att först beskriva upp samhället i boken för att få en förståelse hur det funkar, vilket gör att det blir långtråkigt i början, men så fort jag kom längre in i boken böjande det hända saker. Karaktärerna börjar sättas in i faror, dolda hemligheter dyker upp mot ytan och en den sanna verkligheten börjar visas. När jag nu kom längre in i boken, började jag förstå hur brutal samhället är i Republiken är och det gjorde att jag fastnade. De sista 200 sidorna var jag som fastklistrad i boken och det var som sagt en stor utmaning och sluta läsa. När jag då stängde boken efter att jag har läst klart den, fanns det väldigt många tankar i mitt huvud som snurrade runt och som gjorde mig tårögd.

Betyg: ★★★
Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal sidor: 291
Utgivning: 2014
Rec ex: Ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar