söndag 12 januari 2014

Insurgent av Veronica Roth

Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.
Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.
Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.

Recension: WOW, vilken bok! Jag vet inte alls vad jag ska börja skriva, den här boken har verkligen skakat om hela mig. Jag var inte alls beredd på att det skulle bli en sådan svängning mellan Divergent och Insurgent. Man fick fortsätta läsa där historien avslutades i Divergent, vilket jag var riktigt glad för, eftersom det skulle vara riktigt tråkigt om man fick föras framåt ett par månader och missa hela grejen med Tris känslor och omvandlingen som hon nu sätts in för. Insurgent var verkligen överraskande på många olika sätt, nu har världen vänts upp och ner känns det som och man får inte bara möta fienden från De lärda, utan en hel del känslor som Tris har för Tobias, nya hot och den sanning som döljs från samhället.

Jag visste absolut inte att det kunde bli bättre än Divergent, men nu har författaren verkligen visat att hon har mer att ge och jag anar att det här är bara början.
Jag älskar att man som läsare får möta de olika miljöerna och de nya karaktärerna i boken, det har verkligen höjt boken på ett bra sätt eftersom man hela tiden får upptäcka den värld som Veronica Roth har byggt upp med större insikt. Genom hela boken kändes det som jag själv befann mig i världen och det var praktiskt taget omöjligt att lämna ifrån sig den här boken, jag verkligen sträckläste den här boken in i det sista och jag kan ju meddela att det inte var helt smärtfritt.
Veronica Roth har en tendens att bygga upp karaktärer som lätt fastnar i sitt hjärta, men som sedan brytas sönder på ett tragiskt sätt, men det är ju som sagt det som gör en bok intressant.

Jag måste säga att boken var riktigt bra skriven, författaren pendlade mellan berättande och dialoger som gjorde att man inte blev uttråkad. Veronica Roth är väldigt smidig och duktig på att föra in Tris tankar och känslor i berättandet, vilket gör att man lätt fastnar och bara fortsätter läsa. Tris har som sagt mycket att fundera över efter allt som hänt och nu är hon tvungen att brottas med en hel andra grejer för att hitta sanningen om sina föräldrar, Tobias och det samhälle hon lever i.

Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Sidor: 381