lördag 23 januari 2021

Köpta böcker i Oslo- His Dark Matrials av Phillip Pullman & The Blue Salt Road av Joanne M. Harris!


Tiden har gått så snabbt för mig den sista tiden. Under slutet av 2020 fick jag ett jobberbjudande i Oslo som jag valde att inte tacka nej till. Jag packade mina väskor och åkte med all hast till Oslo i Norge och nu är jag här. Snön håller på att smälta bort och mina arbetsdagar flyter på som vanligt. Jag arbetar som sjuksköterska för er som inte vet om det och det passar mig väldigt bra då arbetet ger mig öppna dörrar till att resa och jobbar precis vart som helt. Igår fick jag en ledig dag och jag passade på att åka in till stan för att ta mig en titt i alla bokhandlare som finns. Det var otroligt många bokbutiker och jag skulle gissa att jag hann att gå in i de flesta på 6-7 butiker. Som ni kanske vet är böckerna väldigt dyra i Norge då allt kostar nästan dubbelt så mycket jämfört med i Sverige. Det hindrade mig inte från att köpa dessa två vackra böcker. 

The Blue Salt Road av Joanne M. Harris är en bok med små historier från allt om pirater, sjöjungfrur och sjömonster. Det är en vacker illustrerad bok med bilder i och jag kunde inte motstå att köpa den. Speciellt när jag är en storälskare av böcker om försvunna världar som upptäcks från havs, pirater och prinsar som förvinner i det okända hav. Första sidorna fångade mig direkt med vackra bilder tillsammans med det finskrivna språk som jag hann läsa på första sidan i boken. Den andra boken His Dark Materials av Philip Pullman innehåller tre böcker Northern Lights, The Subtle Knife och The Amber Spyglass. Boken handlar om hur flickan Laura finner en värld större en hon själv. Bredvid sin sida har hon sin demon och tillsammans möter de en värld kantad av kidnappade barn, häxdanser och isbjörnar som hon endast trodde fanns i sagorna. Första boken filmatiserades som Guldkopassen 2007. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar