måndag 13 april 2020

Ett Hov av Taggar och Rosor av Sarah J Maas


Ett hov av taggar och rosor (inbunden)


När den nittonåriga jägarinnan Feyre dödar en varg i skogen dyker det upp en odjursliknande varelse och kräver vedergällning. Feyre tvingas följa med till ett farligt, magiskt rike hon bara trodde fanns i sagorna, och väl där inser hon att varelsen inte är ett djur, utan Tamlin: en av de livsfarliga, odödliga feer som en gång styrde över deras värld.
Feyres känslor för Tamlin övergår så småningom från iskall fientlighet till en blixtrande passion som överskuggar alla varningar och lögner hon hört om hans farliga och vackra värld.
Men när en uråldrig, ondskefull skugga växer till sig över feernas land måste Feyre stoppa den - annars kommer både Tamlin och hans värld att gå under.

Recension: Efter att ha köpt boken på årets rea var det dags att kliva in i Sarah J Maas nya värld. Ett hov av taggar och rosor är den första boken i serien och jag förflyttades vidare till en värld fylld av magi, skönhet och  äventyr. Det dröjde inte länge tills jag fastnade för historien och sträckläste boken på ca 400 sidor. Det kändes precis som att jag läste en saga. Historien påminde mig en aning om Skönheten och Odjuret vilket gjorde mig oerhört glad eftersom det blev en elegans i berättandet som jag uppskattade. Sarah J Maas lyckas skriva på ett sagolikt sätt som fick mig att bli förälskad i texten. Man kan inget annat än att bli lycklig. Snön fortsatte falla, dansade och böljande som skumma vågor, så vit och ren mot den gråbruna världen. Det är med lätthet som jag tar mig igenom historien och när man träffar alla karaktärer i boken tas berättandet till nästa nivå. Även om författaren inte fick ett djup i karaktärerna i den första boken, tror jag beror på att mer komma skall i de framtida böckerna. Bortsett från det lyckas författaren även skriva otroligt romantiska scener i boken och jag bokstavligen smälter av lycka. Jag uppskattar att författaren valde att krydda på lite erotik och sensuella stunder eftersom det gav pricken över i:ett.

För er som inte har öppnat och tittat in i boken kan jag förklarar att historien tar sin början i människornas land De dödligas land och efter en tid förflyttas vi till Prythian där farliga, rovdjurslikande högalver lever. Det är endast en mur som skiljer världarna åt och i alvernas värld är gränserna uppdelade i årstider. Vi har Vårhovet, Sommar, höst, vinter, gryning, dag och natt hovet som bygger upp världen Prythian. Sju höglorder styr tillsammans över världen. Dock är det en tid under förändring och mörka varelser tar sig över gränserna.

I början av boken får jag bekanta mig med Feyre, en ung tjej som bor tillsammans med sina två systrar och sin knähaltande far. De lever i fattigdom ute i en stuga och det enda Feyre kan göra för sin familj är att gå ut och jaga i den närliggande skog som sällan någon vågar sätta sin fot i. Efter att hon sett den stora vargen i vindögat och dödat den med sin pil och båge kom hon hem med vetenskapen om att hon och hennes familj kommer kunna överleva vintern lite längre tack vare vargens kött.  Detta blir starten till ett äventyr som kommer påverka Feyre och hennes familj för all framtid.
Men precis som alla sagor har val och önskningar ett pris. För Feyre handlar det om liv och död. Kort därpå kommer Tamlin och Lucien in i hennes värld. Tamlin är en högalv av rang och har förmågan att se saker i svart och vitt och jag blir hela tiden förvånad och mer nyfiken över hans sätt att leva. Han är som en vacker ros med hemligheter av taggar  som döljs under rosens blad. Det finns så mycket i hans bakgrundshistoria som man gärna vill sätta klorna i. Lucien är en annan karaktär som var lätt att tycka om, jag kunde aldrig sluta le och småskratta vid hans närvaro i boken. Det är tack vare hans sarkasm och humor som får en att tycka om honom till slut. Dock gör han det inte lätt, det är genom tålamod och tid som ger en svar till varför han är som han är. Varför hans hår är rött, varför han endast har ett öga och varför han strålar som en sol i elegans och charm under denna farliga tid.

När jag vänder sista bladet är jag glad att det inte blir en total cliffhanger. Sarah J Maas avslutar med bravur och jag inser att jag varit med om en känslostorm. Jag har skrattat, gråtit av sorg, gråtit av lycka, varit spänd i hela kroppen och till och med känt mig utmattad av glädje. Äntligen en bok som drar mig ut på äventyr trots att jag sitter i soffan med en kopp te.
Nästa bok kommer jag definitivt att läsa!


"Det kändes precis som att jag läste en saga"


Betyg: ★★★★★
Titel: Ett Hov av Taggar och Rosor
Författare: Sarah J Maas
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal sidor: 427
Utgivning: 2018
Rec: Nej

Finns hos: Bokus



2 kommentarer:

  1. Har nyss köpt på mig de första två böckerna i serien. Gillar Maas Glastornet-serie och hoppas att jag även kommer att tycka om denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Jag kommer recensera andra boken Ett hov av dimma och Vrede av Sarah J Maas väldigt snart. Titta in på bloggen under den närmsta tiden!

      Radera