tisdag 14 april 2020

Tisdagstrion- Starka Kvinnor

Då var det dags igen för veckans tisdagstrio med ämnet Starka Kvinnor och jag kan inget annat än att tänka på Hunger Games, Den Unga Eliten och Divergent som har påverkat mig mest. Allt ifrån att stå upp för sig själv, fortsätta kämpa när det ser mörk ut och framförallt försöka hitta sig själv. Alla dessa tre kvinnor som är huvudkaraktärer i böckerna har jag alltid haft med mig efter att jag läst böckerna. Kanske är det så att när jag läste böckerna vid ung ålder kände jag mig inte ensam.
Tack Boken och Ugglan för veckans tema! Nedan hittar ni mina starka kvinnor!
Vilka är dina Tisdagstrion?


  Hungerspelen (häftad) Den unga eliten (inbunden) Divergent (storpocket)

1. Hungerspelen av Suzanne Collins.
Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem! Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

2. Den unga eliten av Marie Lu. 
Adelina Amouteru överlevde blodfebern. För ett årtionde sedan svepte denna dödliga sjukdom över hennes land. De flesta som smittades dog, och de barn som överlevde blev märkta av sjukdomen på egendomliga sätt. Adelinas svarta hår blev silverfärgat, hennes ögonbryn blonda, och hon har bara ett ärr där hennes vänstra öga en gång satt.
Adelinas pappa tror att hon är en malfetto, en avvikande styggelse som förstör familjens goda namn och står i vägen för deras framgång. Men några av de som överlevt febern sägs ha mystiska och kraftfulla gåvor, och även om deras identiteter förblir hemliga har de kommit att kallas Den unga Eliten.
Teren Santoro är ledare för en organisation vars uppgift det är att leta upp dessa personer och förgöra dem innan de kan förgöra nationen. Enzo Valenziano är medlem i The Dagger Society, en hemlig sekt inom Den unga Eliten som letar upp andra av sin egen sort innan Santoro hittar dem. Men när dessa två konfronteras med Adelina möter de en person med krafter som de aldrig tidigare skådat
Adelina har egenskaper som inte hör till den här världen. Hon har ett hämndlystet mörker i sitt hjärta. Och ett begär att utplåna alla som vågar trotsa henne.

3. Divergent av Veronica Roth. 
I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärligaDe osjälviskaDe tappraDe fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.
Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.
Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

12 kommentarer:

  1. Hungerspelen är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du läst Hungerspelen. De andra två böckerna har lite samma stuck.

      Radera
  2. Jag hade lätt kunnat ha med Tris i min trio också, men Katniss fick vara med i alla fall 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag själv tycker det finns så många starka kvinnor som är värda att lyftas fram. Dock är det som sagt endast tre, vilket var svårt att välja fram. Det är inte en enkel uppgift. ^^

      Radera
  3. Inte läst någon av dessa, men verkar ju passa perfekt in på temat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är garanterat böcker som är värda att bli lästa.

      Radera
  4. Inte min genre men jag tycker att det är så bra att det finns så ,ånga starka hjältinnor i fantasivärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullkomligt med. Det är en av de stora uppskattningar jag älskar inom fantasy genren.

      Radera
  5. det här är inte min favoritgenre. men jag har faktiskt sett Divergent som film

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en genre som är helt klart värd att läsa! ^^

      Radera
  6. Mycket bra exempel på starka kvinnor, tycker jag!

    SvaraRadera