tisdag 28 april 2020

Tisdagstrion- Eld!

Boken & Ugglan har valt ämnet Eld denna vecka och det fick mig att tänka på krig. Jag har väldigt många böcker på bokhyllan som är krigs relaterade och därför har jag valt mina tre böcker efter den genren. Nedan kan ni läsa om böckerna jag valt! Har ni läst någon av dessa?

 Boktjuven (e-bok) The Hobbit by J. R. R. Tolkien | Scholastic

1.  War horse av Michael Morpurgo- War Horse är en stark berättelse om vänskapen mellan en pojke och hans häst under första världskriget. När kriget bryter ut säljs Alberts älskade häst till det brittiska kavalleriet och hamnar på slagfältet. Hästen Joey hamnar i fiendens händer och efter att hatjänstgjort i båda läger blir han till sist fast i ingenmansland. Albert kan inte glömma sin vän och ger sig iväg på en fantastisk och farlig resa genom det krigshärjade Europa för att hitta sin häst.

2. Boktjuven av Markus Zusak- Det är Döden som vill att du följer med. Han vill att du lyssnar till berättelsen om den unga Liesel Meminger vars liv och öde han fascineras av. Och när döden ber dig lyssna är det svårt att låta bli!
Tyskland 1939. Landet håller andan.
Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.
Nioåriga Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Med hjälp från sin fosterpappa lär hon sig läsa och snart har hon inlett en kärleksaffär med ord och böcker.
Och böcker är den röda tråden i denna prisbelönta roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen, och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare. Och till sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen räddar livet på henne.

3. Hobbiten En Oväntad Resa av J.R.R Tolkien-  Den lille hobbiten Bilbo Secker dras av trollkarlen Gandalf grå med på äventyr tillsammans med tretton dvärgar, ledda av den sturske Thorin Ekensköld. De ska röva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug.
På vägen stöter de på ruskiga troll och vättar, men också hjälpsamma varelser som alver, jätteörnar och den store Beorn. Bilbo träffar också den slemmige Gollum som håller till i en mörk grotta uppe i bergen. Gollum utmanar Bilbo på en tävling och blir där av med sin magiska osynlighetsring. En ring som kommer att spela en viktig roll i berättelsen

28 kommentarer:

  1. Boktjuven och Hobbiten har jag läst! Tyckte om båda :)

    SvaraRadera
  2. De två sista har jag läst, men den första tror jag är en film också. I så fall har jag sett den 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Alla böckerna har filmatiserats. :)

      Radera
  3. glömt att den eldsprutande draken heter Smaug.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaug ja! Jag tyckte draken passade in i temat denna gång.

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, Boktjuven är verkligen en rörande berättelse.

      Radera
  5. Boktjuven har jag läst. En gripande berättelse. Fantastiskt fint omslag på Tolkiens bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullkomligt med på båda delar ^^

      Radera
  6. "Boktjuven" är ett av mina (många) dåliga samveten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är värd att sätta in i i sin " Att läsa lista" :) Garanterat

      Radera
  7. Morpurgo känner jag igen, har nog någon bok av honom i hyllan, men just denna kände jag inte till. Och Boktjuven var ju fantastisk. Bilbo - jag föredrar den äldre översättningen - älskar jag, liksom Ringentrilogin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre böckerna är verkligen fantastiska berättelse. De är värda att ha på bokhyllan. :)

      Radera
  8. Boktjuven och Hobbiten är böcker som jag älskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger det samma. Det är böcker som alltid kommer bli stora favoriter.

      Radera
  9. Hobbiten har jag läst med nöje och de andra två har jag hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar stark att läsa böckerna som är valda under denna veckas kategori. Om ni planerar att läsa de, skriv gärna här igen om vad ni tyckte om de. ^^

      Radera
  10. War Horse är en okänd bok för mig. Boktjuven har jag läst. Hobbiten känner jag förstås till

    SvaraRadera
    Svar
    1. War Horse har samma stuk som Black Beauty. Boktjuven passar alla åldrar att läsa och Hobbit bör man inte missa om man älskar äventyr. :)

      Radera
  11. Boktjuven har jag ju läst och tyckte mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog på tiden att läsa den igen tror jag :)
      Det är verkligen en gripande historia.

      Radera
  12. Boktjuven och Hobbiten har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla böcker förmedlar samma känsla mer eller mindre. War Horse rekommenderar jag om ni vill läsa något i samma stil. :)

      Radera
  13. Svar
    1. Boktjuven är en bok jag tycker alla bör läsa, den gillar jag också :)

      Radera
  14. Läste för länge sedan en bok som hette Bilbo, är det samma som Hobbit? Det där har jag inte kläm på riktigt.

    SvaraRadera