tisdag 12 maj 2020

Tisdagstrion- Bäst hittills i år!

Boken & Ugglan har valt temat Bäst hittills i år och jag kan inte sluta tänka på de tre böcker jag valt som givit mig både spänning, harmoni och ny energi i min vardag. Observera att det är böcker som jag läst detta året.
Nedan kan ni läsa om böckerna, vilka har ni valt?


Ett hov av dimma och vrede (inbunden) Stressbalansen : omstart för kropp, sinne, relationer & livsglädje (inbunden) Superstudent : effektivare inlärning, för bättre betyg (häftad)

1. Ett Hov av Dimma & Vrede av Sarah J Maas. Feyre har överlevt Amaranthas strävan att återvända till Vårhovet, men till ett högt pris. Trots att hon besitter högalvernas krafter är hennes hjärta fortfarande mänskligt, och hon kan inte släppa tanken på de fruktansvärda dåd hon utförde för att rädda Tamlins folk.
Inte heller har hon glömt sin förhandling med Rhysand, Natthovets fruktade höglord. Samtidigt som Feyre navigerar genom ett nät av politik, passion och storslagen kraft, vaknar en ännu större ondska till liv en ondska som bara Feyre själv kan stoppa.
Men bara om hon kan hålla sina gåvor i schack och om hon kan läka sin stukade själ. Bara om hon kan bestämma sig för hur hon vill forma sitt liv och framtiden för en värld som har klyvts mitt itu.

2. Stressbalansen av Dr Ragan Chatterje. Det pågår en tyst epidemi över världen och den heter stress. Det menar läkaren Rangan Chatterjee som gjort internationell succé med sin bok Hälsobalansen. Nu riktar han sin uppmärksamhet mot det som gör oss alltmer sjuka, nämligen stressen i våra liv.
I den här boken presenteras enkla steg eller råd inom fyra områden i livet - syfte, relationer, kropp och sinne. Det kan handla om att slå vakt om sin egentid, om naturens läkande kraft eller vikten av beröring. Hur du samlar dig inför dagen med en mjuk morgonrutin, tar hand om tarmen, om ätfönster och dygnsrytm, skärmfri semester och många andra värdefulla insikter och tips. Samtliga verktyg är enkla och går att integrera i vardagen, men ger sammantaget stor effekt. Det handlar inte om att göra allt, utan om att hitta balansen mellan de fyra olika delarna.
Stress är den utlösande faktorn för många av våra största hälsoproblem idag. Författaren menar att så mycket som 80-90 procent av hans patienters ohälsa på något sätt är relaterad till stress. Sömnproblem, minnesförlust, ångest, låg sexlust, magproblem eller till och med högt blodtryck och typ 2-diabetes - i alla dessa finns stress med som en faktor.

3. Superstudent av Olav Schewe. Vill du lära dig mer effektivt och få bättre betyg? Vill du få fram det bästa i dig som student utan att offra all fritid? Då är det här boken för dig! Olav Schewe gick själv från medelbetyg på högstadiet till att bli toppstudent på gymnasiet och på några av världens mest prestigefyllda universitet. Hemligheten är inte begåvning utan smarta metoder, hävdar Olav.

Superstudent bygger på aktuell forskning om effektivt lärande. Genom att gå igenom över 40 böcker inom ämnet har Olav handplockat och sammanfattat det allra viktigaste du behöver veta för att lyckas med dina studier. Dessutom delar han med sig av sina egna smarta tips.

15 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är böcker som är värt att bli lästa. ^^

      Radera
  2. känner igen författarnamnen på de två första men jag har inte läst något av dem. den tredje boken är helt okänd för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värt att lägga till på sin "Att läsa lista"!

      Radera
  3. Tre helt okända böcker för mig, även om jag känner igen namnet Maas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är jätte nöjd med dessa böcker. Värt att läsa!

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, denna gång blev det en god blandning ^^

      Radera
  5. Superstudent och studieteknik skulle jag ha nytta av just nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gav mig stor nytta med mina studier. Prova vet jag!

      Radera
  6. Superstudent verkar toppen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, relevant, intressant, värd att läsa. Många beskrivningar på en bra bok!

      Radera
  7. Användbar trio både till nytta och nöje. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en god blandning som jag tyckte passade bra i denna trio.

      Radera
  8. Bara okända titlar för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera