torsdag 9 januari 2020

En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund

En nästan vanlig man (pocket)


Christopher Silfverbielke är stjärnmäklare i Stureplans finansvärld. Beundrad och avgundad, men helt känslokall och hänsynslös under den charmiga ytan. Med vanna att få vad han vill och vem han vill är framgångarna och miljonerna inte tillräckligt för honom. Christopher vill ha mer. 
Hans Ecker är Christophers bäste och kanske ende vän som sakta släpper sitt vardagliga liv med folkvännen Veronica för att njuta av livet med champagne, brudar och kokain. Även Johannes Kruut får ta plats i detta gäng, detta pga hans status som rikemanssonen som är bra att ha till hands när Christophers stora plan ska sättas i verk. Snart är det inte miljonbelopp, champagne och sex som står högts på listan, utan männen tar ett steg längre i sin jakt på spänning och njutning. 

Med Silfverbielke manipulerande hjärna ger de sig in i en kriminalitet som sätts på sin spets.  Katt-och-råtta-leken mellan kommissarie Jacob Colt och trion blir kicken som Silfverbielke letat efter.  En nästan vanlig man är den första boken i serien om psykopaten Christopher Silfverbielke.

Recension: Författarna Buthler och Öhrlund vet definitivt hur man får en läsare att fastna. Huvudkaraktären Christopher Silfverbielke har inga gränser, han lever livet precis som han vill och han gör precis som han vill för att nå det han önskar oavsett vad det kostar. Han  utnyttjar, mördar, ljuger och manipulerar..ja listan kan göras lång. Att läsa om denna psykopat fick mig både attraherad och skräckslagen samtidigt, vilket jag aldrig upplevt tidigare. Christopher Silverbielke har en charm som jag tror många kvinnor önskar. Även om han är en kallblodig mördare, skriker det passion, charm, äventyr och farligheter kring honom. Författarna har verkligen lyckats med alla punkter när det kommer till en kriminalroman. Karaktärerna är välskrivna, historien fascinerande, dialogerna spännande och humoristiska. Allt som händer har en god rytm genom hela berättelsen och säcken knyts ihop på ett snyggt sätt. Jag kan inte vara mer än glad över att det finns fler böcker om Christopher Silfverbielke, då detta är definitivt en bok du bör läsa om du älskar kriminalare, skräck och spänning. 

Känslostorm genom hela boken. 

Betyg: ★★★★★
Titel: En nästan vanlig man
Författare: Buthler & Öhrlund
Förlag: Massolit
Språk: Svenska
Antal sidor: 570
Utgivning: 2014
Rec: Nej









4 kommentarer:

  1. Jag har varit nyfiken på den här serien länge, men inte kommit till skott än. Jag kanske skall klicka hem första delen och ge den en chans, det låter ju som väldigt spännande böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du ska göra Annette! Så får du skriva tillbaka till mig här på bloggen om vad du tyckte om boken. Ska bli väldigt spännande att se vad du tyckte om den.
      Jag själv kommer definitivt läsa "Grannen" som är bok nummer två i serien eller Domaren som också står på min att läsa lista.

      Radera
  2. Har ganska många böcker i denna serien. Vill börja läsa dem snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ska du göra det Lena! Tycker inte du ska missa att läsa denna kriminalroman.

      Radera