måndag 8 december 2014

Outtalat av Sarah Rees Brennan

För Kami Glass har han alltid funnits där: Jared, ­pojken hon kan tala med i sitt huvud, men som ingen någonsin sett i verkliga livet – inte ens hon själv. Hon har inte helt lyckats dölja sina inre samtal med Jared för sin omgivning och Kami betraktas därför som ett lite udda inslag i Sorry-in-the-Vale, den sömniga engelska småstad hon bor i.
Trots detta har Kami funnit sin plats i det lilla sam­hället. Hon har precis startat en skoltidning tillsammans med sin bästa vän och är nöjd med det mesta i tillvaron.
Men på sista tiden har konstiga saker börjat hända. Från skogen hörs illavarslande skrik om natten och bakom fönstren på Aurimere slott är lamporna plötsligt tända igen: familjen Lynburn, som styrt staden i många generationer, har återvänt efter flera års gåtfull frånvaro. När Kami i hopp om ett scoop börjar forska i familjens historia inser hon att den lilla stad hon trott sig känna så väl är full av hemligheter. Och att pojken hon talar med i sitt huvud mycket väl kan vara nyckeln till alltihop.

Recension: Outtalat, vilken bok! Jag förväntade mig inte alls att den skulle bli så här bra som den faktiskt blev. Den bara om slukade mig med de alla coola karaktärerna, den mystiska staden och den otroligt underhållande historien. Den här boken hade mycket att erbjuda. Jag tyckte verkligen om skrivsättet som författaren Sarah Rees Brennan använder, det blev en väldigt mysig känsla kring den hela boken. Kapitel efter kapitel läser jag och jag kan bara inte sluta att fascineras av de välskrivna karaktärerna, speciellt Kami som är huvudkaraktären i boken, med hennes drivkraft och beslutsamhet fick det mig att vilja ha mer. Kami är en karaktär som uppfattas väldigt jordnära och kreativ person vilket gör att man på väldigt kort tid fastar för henne. Författaren Sarah Rees Brennan har gjort ett strålande jobb kring de alla karaktärerna man får möta och inte minst sagt de två killarna Jared Lynburn och Ash Lynburn. Med deras mystiska bakgrund får det läsaren att bli ännu mer nyfiken.

Jag tyckte mycket om den här boken, det kändes som man var en del av historien. Jag fascinerades över Kami, Jared och Ash relation genom bokens gång då det var mycket som kretsade kring de. Det finns så mycket att upptäcka och bli inspirerad av att det inte går att släppa taget om den här boken. Ett triangeldrama träder fram som ger boken ännu mer spänning och det tyckte jag väldigt mycket om. Det fick mig att påminnas om The Vampire Diarie kärlekstriangeln, vilket författaren själv har förklarat att hon tog inspiration från. Vilket är kul.

Titel: Outtalat
Författare: Sarah Rees Brennan
Antal sidor: 332