fredag 19 december 2014

Stad av Glas av Cassandra Clare

Clary kämpar för att rädda sin mammas liv, men för att få hjälp måste hon åka till Glasstaden, Skuggjägarnas stad i hemlandet Idris. Men att ta sig in oinbjuden i staden är förbjudet enligt Lagen, och att bryta mot den kan straffas med döden… Kärlek är en dödlig synd och gamla hemligheter kan visa sig vara livsfarliga, när Clary och Jace tillsammans står upp mot Valentine, den ondskefulle före detta skuggjägaren som också är deras pappa!

Recension: Den här tredje boken av The Mortal Instruments levererade verkligen på nytt! Även om det här är en bokserie så är de tre första böckerna väldigt olika varandra. Det uppstår nya intriger, nya karaktärer och nya utmaningar hela tiden, som läsare vill och kan man bara inte sluta läsa.
Cassandra Clare har åter igen skrivit en bok som är väldigt beroendeframkallande och äventyrlig bok.
Jag ska inte glömma att nämna att det här var en tegelstens bok som innehöll väldigt mörka stunder, många hemligheter som besvaras och relationer som förklaras. Det den här boken var som fullpackad med svar som man hela tiden velat ha från de första två böckerna.

Den första frågan som dök upp när jag skulle börja läsa den här boken var Vem är det på framsidan av boken? Vilket jag klurade ut väldigt snabbt, det är en karaktär som heter Sebastian och han har en väldigt central roll i den här boken. Sebastian stöter man på väldigt tidigt eftersom det hela utspelar sig i huvudstaden Idris, hos skuggjägarnas huvudstad. Man får ta del av många gamla karaktärer, men också väldigt många nya. Det innebär att nya spännande relationer skapas och några relationer bryts. Jag tycker personligen att den här boken hade väldigt många känslor att erbjuda, bra som dåliga. Det är nu som jag finner de flesta karaktärerna underhållande och utvecklande eftersom de flesta har växt upp på ett mer mognare sätt och dialogerna emellan de alla är mer uttänkta och välskrivna som gör att man hänger med i alla trådar. Clary som är en av huvudkaraktärerna finner jag fortfarande väldigt svår att ta till mig, jag tycket fortfarande hon saknar gnista och kemparglöd som jag föredrar i huvudkaraktärer, men hon behåll er sin charm och intelligens, trots att hon är väldigt klumpig i de flesta scener. Den onda Valentine fortsätter med sina onda planer och även där får man svar på varför han agerar som han gör, det finns mycket historia bakom den mannen.

Stad av glas hade väldigt många huvudpunkter i boken, två stora krig utlöses vilket gör det osäkert för alla karaktärer, då man hela tiden var orolig vem som skulle överleva och vilka som dör. Det var nog det som höll den här boken till liv. Vilket Cassandra Clare gjorde på ett väldigt snyggt sätt.

Huvudsakligen var det här en väldigt underhållande bok, med en hel värld som är dold från det vanliga. Man dyker verkligen ner i historien och det är alltid lika svårt att ta sig upp till ytan när man läser någon av Cassandra Clares böcker. Den här boken är värd toppbetyg.

Titel: Stad av glas
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Bonnier Carlsen