fredag 10 december 2021

Grannen av Dan Buthler & Dag Öhrlund

 


När Christopher Silvferbielke börjat tröttna på resor, pengar, brudar och droger, beslutar han sig för att underhålla sig med att frita hans gamla goda vän Hans Ecker när det ska göras en förflyttning mellan två olika fängelser. Denna gång planerar han att köpa ett hus i ett villa område och utföra sin plan som han suttit och filat på. Hämnd med manipulativa relationer, mörka planer och våldsamma handlingar fyller denna bok och är inget för svaga nerver. 

Grannen skriven av författarna Dan Buthler och Dag Öhrlund är andra delen om psykopaten Christopher Silfverbielke. Det är ingen hemlighet att jag dras till författarnas spännande och något älskvärd huvudkaraktär som lyckas leva ett liv utan gränser, moral och samhällsansvar tillsammans med hans charmiga drag. Detta är en bok som passar att läsa när ens egna känslor är tömd på stress, sorg eller har en forma av ilska inombords, vilket gör att det kan mjuka upp de hårda och råa scenerna i boken som är kantad av masochism och sadism. För detta är trots allt ingen bok för svaga nerver. 

Den spännande händelseförloppet från att Christopher väljer att preja ner väktarnas bil vid förflyttning av hans vän Hans Ecker, till att Christopher sakta men säker börja nässla sig in i kommissarie Colts liv är spänningen på dess höjd, kort efter börjar min underhållande grad att minska och jag finner ingen som helst förståelse varför allt i slutändan känns som en snabbspolad film. Har författarna haft bråttom att slutföra slutscenerna? 

Boken efterlämnar några frågor som jag antagligen måste göra en egen slutsats över eller om det faktiskt kommer svar i nästkommande bok, är något jag helt enkelt får vänta med att se. 

Sammanfattningsvis tycker jag om de välskrivna karaktärerna, dialogerna är underhållande och historieförloppet har en röd tråd som är lätt att följa. Att sexscenerna är fylld med masochism, sadism och en djupare form av våld fungerar bra om man gillar den form av porr. Jag skulle säga att jag är något besviken över del två, när första boken levererade så pass bra som den faktiskt gjorde. Dock fungerar det bra då den var snabbläst och hade små godisbitar som gjorde det värt att läsa den. 

Betyg: ★★★
Titel: Grannen
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
Förlag: Massolit
Sidor: 609
Språk: Svenska
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar