tisdag 2 juni 2015

Utflykt till Kronoborg i Danmark! (Shakespeare).

Då har man tagit sig an lite tid att besöka Kronoborgs slott i Danmark idag, trots regnstormen.
Men totalt sett så fungerade det bra, det finns som sagt inget dåligt väder, bara dåliga kläder.


För mig var det hur spännande som helst. Jag har alltid varit nyfiken på slottet eftersom det var där Hamlet utspelade sig för 200 år sedan. Shakespeare bodde dock inte i slottet men, vad jag vet så tillbringade han sitt skrivande här under sin tid, då och då. Jag måste verkligen nämna att slottet var imponerande stort, det tog väldigt lång tid att kolla runt i hela slottet. Jag fick möjligheten att kolla i den stora balsalen (som jag tror den heter), sovrum, skrivrum, torn och källare. Det fanns en hel del möbler från den förra tiden, vilket var imponerande. Det trodde jag faktiskt inte. Men annars fanns det också en hel del tavlor och broderier (mattor). Tyvärr fick jag reda på att en hel del mattor blev brända av en brand som förekom för ett tag sedan, då man förlorade ungefär 20 st mattor. Men en hel del fanns med tack och lov. Jag fick till en hel del bilder och några av de visar jag här nedan i inlägget. Jag rekommenderar att besöka det stora slottet, det var underbart!
Några souvenirer blev det, Shakespeare som mini figur och en fjäderpenna med bläck.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar