lördag 28 februari 2015

Böcker i brevlådan av Modernista Förlag!


Två främmande paket låg i min brevlåda igår och det är alltid lika spännande att öppna de. 
Den här gången var det en annorlunda bok som jag inte brukar få, då menar jag en barnbok. 
För första gången fick jag en kort, mysig barnbok som är både är skriven och illustrerad av Antoine De Saint-Exupery. Nu när jag bläddrade igenom den, verkar den väldig händelserik med en hel del äventyr. Det ska bli kul att ta del av den. 

Det andra paketet var lite tyngre vilket indikerar på att det troligen är en "tegelsten" till bok.
Vilket det var! Boken Den röda pyramiden av Rick Riordan fann jag av min förvåning och när jag läste kommentarerna på bokens baksida fick den här boken mig att bli väldigt nyfiken. Det här är en författare som också skrivit bokserien till Percy Jackson, vilket man redan har gjort 2 filmer om. 
Det skulle förvåna mig om den här boken blir långtråkig, eftersom de filmerna jag sett om Percy Jackson verkar vara otroligt händelserika. Nervpirrande kommer det troligen att bli.
Den röda pyramiden är den första boken i Kane-krönikan.

Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker. Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen? Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen »tämjer« varandra, vilket enligt prinsens lärdom är svaret på kärlekens mysterium.

Denna utgåva av Den lille prinsen är den första nya svenska över-sättningen på 63 år, gjord direkt från det franska originalmanuskriptet. Illustrationerna har restaurerats digitalt för att bättre efterlikna Antoine de Saint-Exupérys originalakvareller och boken är tryckt i samma format och satt med samma typsnitt som förstautgåvan från 1943.
Text från Modernista




Carter och Sadie har ingenting gemensamt förutom att de är syskon. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små.
En kväll kallas de båda till British Museum av doktor Kane, som berättar om ett »forskningsexperiment« som ska ställa saker till rätta för deras familj. Men hans planer slår fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska – den egyptiska guden Set – som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar syskonen att fly för sina liv.
Carter och Sadie måste nu ge sig ut på ett farligt uppdrag, från Kairo till Paris till sydvästra USA, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar